Toukokuinen lauantaiaamu valkeni kuulaana. Lämpötila oli keväisen raikas, mutta taivaankannen vallitseva väri oli sininen. Pirkanmaan lakeuksilla tuulikaan ei ollut vielä kerennyt aamutuimaan kiihdyttää vauhtiaan. Lähtökohdat keväiseen pyöräilykarkeloon olivat olemassa ja vieläpä ihan hyvät sellaiset. Tiimistä auton aurauskulmat kohti Porin Kaasmarkkua väänsivät Hokka ja Onnela.
Rannikkoa kohti rullaillessa pystyi huoltoaseman lippujen liikkeistä päättelemään, ettei ihan tyyni sää Porissa olisi tälläkään kertaa ja kun auton mittari näytti ulkolämpötilaksi sitkeästi yksi-digitaalisia lukuja, niin urheilukassiin pakatut talvikamppeet eivät enää tuntuneetkaan yhtään ylimitoitetulta. Paikanpäällä kilpailujärjestelyt oli hoidettu totuttuun tapaan asiallisesti. Kilpailukeskuksena toiminut vanha koulu henki ajan patinaa ja numerolappua noutaessa pystyi eläytymään siihen helmikuiseen iltapäivään vuonna 1973, kun vapisevaan käteen on ojennttu hopealusikka P12-sarjan pitäjänmestarihiihtäjälle..
Lajin vaihtuessa pyöräilyyn ja vuoden 2014:ta, alkoivat tositoimet 1,7km:n prologilla. Maantiepyörällä ja -varustuksella suoritettu aamunavaus oli omiaan herättelemään hieman kohmeisia koipia. Kaikki oli päällä (vaatteet, ei tuumat), kun ajeltiin tulevaa maantiereittiä läpi jalkojen lämpenemisen toivossa. Jalat kyllä saikin yllättävän hyvin lämpimiksi ja kun lähtöaikataulu oli kellontarkka, niin lämmön sai pysymäänkin melko hyvin yllä aina lähtöön asti. Itse kisasuoritus oli ohi ennen kuin totuus edes kunnolla ehti lyömään kasvoille. Alussa vähän varovaisesti, ettei menisi liikaa punaiselle, sitten vielä vähän pois, että jäisi loppuunkin jotain ja sitten oltiinkin jo maalissa. Vauhdinhurma oli melkoinen napakkaan sivuvastaiseen puskiessa, vaikka kellon kertoman mukaan vauhtia ei niin hirvittävästi ollutkaan. Tiimin sijoitukset oli tiukassa kisassa osiossa ynnä muut.
Alkulämmittelyn jälkeen oli vuorossa parin tunnin siesta ennen 90km maantie-etappia. Maantie-etapille lähtiessä kokonaiskilpailun tilanteessa erot olivat niin pieniä, että maantielähdön välikireistä saatavat hyvityssekunnit tulisivat olemaan merkittävässä osassa kokonaiskilpailua silmällä pitäen. Pääjoukko pysyi hyvin kasassa ryhmän ajellessa melko tasaisesti. Sivutuulisemmilla osuuksilla porukka venyi hetkittäin nauhaksi, jonka jälkeen annettiin taas hieman armoa. Kunnollista irtiottoa ei saatu aikaiseksi ja parin kierroksen välein olevat välikirit saivat hieman rauhoitettua menoa, kun muutamaa kilometriä ennen kirimaalia alettiin hakemaan asemia kiriä varten. Toiseen välikiriin valmistauduttaessa tapahtui joukossa ylimääräinen sivuliike, jonka seurauksena useampia kuskeja päätyi tutkimaan paikallisen kestopäällysteen kuntoa hieman turhankin läheltä. Allekirjoittaneenkin takarenkaan kulutuspinta jäi asfalttiin ja suurimmat ajohalut viereiseen kaurapeltoon. Harventunut pääjoukko jatko menoaan ja kolarin hidastamiksi joutuneita kuskeja vedettiin pääjoukkoon pyörän- sekä autonpeesillä. Pääjoukko tuli maaliin yhtenäisenä ja voiton korjasi Finnfalzin Henri Järvinen. Hokka oli hienosti 9.
HO
Sunnuntaina
ajettiin 2. etappi, jossa lopullinen järjestys kokonaiskilpailussa
ratkaistaisiin. Ilmeisesti jotkut ajajat olivat kuunnelleet päivän
säätiedotuksen muita tarkemmin ja katsoivat parhaakseen jättää sunnuntain 128
km:n Anolan ajon väliin, sillä viivalle värvöttelemään asettuivat ainoastaan n.
50 kilpailijaa miesten Elite-lähtöön. Lauantain jälkeen kokonaiskilpailun
punaista paitaa piti yllään Jurvan Voiman Jaakko Toppari vajaan neljän sekunnin
erolla toisena ja kolmantena olleisiin Akilleksen Marek Salermoon ja Finnfaltzin
Henri Järviseen. Team Continentalilta sunnuntain koitokseen osallistui ainoastaan
Hokka. Onnela ei startannut toiselle etapille, sillä Ulvilan perunapelto oli
tehnyt selvää hänen takakiekostaan, mutta todellinen syy taisi kuitenkin olla, että
Hannu taisi ennustaa päivän sään paremmin kuin itse Pekka Pouta…
Taas kerran
Suomen alkukevät näytti kauneimmat puolensa. Alkukilometreillä, kun aurinko
vielä vähän pilven välistä paistoi, naureskelimme pääjoukossa viime vuotista
kylmää säätä. Hymy hyytyi kuitenkin aika pian sen jälkeen. Ensimmäinen 25 km
rinki kierrettiin vielä suhteellisen kuivissa olosuhteissa ja pääjoukko pysyi
kasassa muutenkin varsin verkkaisessa vauhdissa, mutta toisella kierroksella taivas
repesi totaalisesti; vettä tuli kaikissa sen mahdollisissa olomuodoissa ja
lämpötila tippui hetkellisesti lähelle nollaa astetta. Se tappoi viimeistään
kaikkien ajohalut. Tien pinta oli paikoin jopa hieman liukas sohjoisen loskan
vuoksi ja rakeita satoi poikittain päin näköä. Yksittäisiä irtiottoja
yritettiin ajoittain, mutta ne ajettiin aina pääjoukon voimin kiinni.
Pääjoukossa
kokonaiskilpailun top3 kyttäsivät toisiaan, ja kävi selväksi, että kisa
ratkaistaisiin välikirien bonussekuntien turvin. Ensimmäisessä välikirissä
paremmuudestaan mittelivätkin juuri top3:n kärki, Salermon kirien parhaiten
kannoillaan Toppari ja Järvinen. Ääriolosuhteet tekivät kisasta todellisen
selviytymistaistelun, nesteet eivät imeytyneet ollenkaan ja suurimäärä energiasta
kului kropan lämmittämiseen. Sää vaikutti väistämättä kilpailun luonteeseen ja
ajaminen pääjoukossa oli melko tasaista. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä,
2. välikirin jälkeen, pääjoukosta karkasivat Porin Pyörä-Karhujen Loukkola ja
IK-32:n Hirvonen. Nämä kaverukset jauhoivat tasaisesti koko kierroksen ajan paritempoa,
ja pääjoukko joutui ajamaan heitä tosissaan kiinni aina maalimäkeen saakka,
missä loppukirin vei lopulta ansaitun irtioton päätteeksi Keijo Hirvonen ennen
Salermoa ja Topparia. Viikonlopun kokonaiskilpailun nopeimmaksi ja voittajaksi erottui
muista JurVo:n Jaakko Toppari. Sunnuntain 13. sijoitus ei omalta osaltani
jättänyt jälkipolville muuta kerrottavaa kuin sen, että en ole varmaan koskaan
ollut niin kylmissäni pyörän päällä. Siitä hyvästä ainakin unohtumaton kokemus!
JH
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti