Maantiecupin ensimmäinen osakilpailu ajettiin Turun
Hirvensalossa. Perinteisellä neljän kilometrin reitillä on kilpailtu mm. M-18
sarjan etappikilpailuissa sekä ajettu hieman pidemmällä reitillä SM-maantieajoja.
Ajettiinpa reitillä jo vuosikymmeniä sitten juniorien Jenkkiajojakin, joissa
menestyksen kohdalle osuessa hampaiden reikiintyminen oli varmaa:
palkintolaatikoiden sisällön saatatte arvata. Perinteitä reitillä siis riittää
lähes Turun Kakskerran kierroksen malliin.
Kilpailun nimeen liittyen on syytä mainita, että turkulainen
kansainvälisesti arvostettu pyöräilyvaikuttaja Simo Klimscheffskij vaikutti
vahvasti mm. siihen, että Turku-Leningrad-etappiajoa ajettiin vuosina 1986-89.
Kyseessä oli siis viikon mittainen etappiajo jokapäiväisine TV-lähetyksineen.
Siis ihan oikeasti, Suomessa, voitteko kuvitella?
Keli oli Hirvensalomaisen viileä, joten ilman linimenttejä
ei selvitty. Pukeutumistilojen lähes täydellisessä hiljaisuudessa tapahtuva linimenttien
levittely ja pitkä vessajono kertoi siitä että useilla ajajilla kauden
avauskilpailu näytti vetävän vatsan vikkelälle. Kisan päästarttiinkin kun oli
luvassa peräti satakunta ilmoittautunutta. Starttiviivalla tulisi siis olemaan
kuskeja ihan kansainvälisen pyöräkisan malliin.
72
kilometrin kisaan lähdettiin melko rauhallisesti ja
sähläämättä. Ensimmäinen merkittävä irtiotto tapahtui ensimmäisellä
kierroksella Turun Urheiluliiton ajajan tekemänä. Ensimmäisen kierroksen
täyttyessä sitten TWD:n Rossi tykitti mäkeen allekirjoittaneen seuratessa.
Turkulaisesta pyyhkäistiin ohi saman tien. Matkaa taitettiin kärjessä seuraavat
kierrokset tasaisella vuorovedolla. Vauhti taisi olla kummallekin aika sopivaa.
Rossin tapaisen kuskin kanssa on ilo olla irtiotossa: homma toimii. Pääjoukko
otti iisisti ja eroa kärkikaksikkoon oli parhaimmillaan 45 sekuntia.
Puolen tunnin ajelun jälkeen allekirjoittanut vaihtoi mäen
päällä keskiörattaalta ketjut yli ja sähläsi keskiövaihtajalla kikkaillessa
ketjut vielä pahemmin solmuun. Rossi odotteli, mutta meikäläisen ketjut
loikkivat (katselin kotona myöhemmin että yksi lenkki vääntyi) ja homma oli
siinä. Itse ajelin ketjujen loikkiessa ja ihmettä odotellessa vielä kierroksen
kestäneen Dura-Acen pakan kestotestin, mutta en saanut rattaita rikki. Rossi
jatkoi kärjessä yksin.
Rossin seuraksi kärkeen nousi ensin yksi ajaja. Kolme muuta
kuskia nousi kärkiporukkaan hetkeä myöhemmin. Viiden miehen kärki oli
muodostunut. Kokoonpanossa oli sopivasti suurten joukkueiden ajajia. Viidellä miehellä
hieman jo hiipunut kärkiporukan vauhti saatiin taas ylös. Viiden miehen
ryhmällä jo ehtii peesissä vetovuorojen välissä palautuakin. Pääjoukko ei
nähdäkseni taaskaan oikein organisoitua sitkeää vetotyötä saanut aikaan ja ero
kärkeen alkoi kasvaa. Yksittäiset pitkät vedot eivät kiinniajoon vaadittavaa
vauhtia pidä yllä. Homma alkoi olla siinä.
Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä ero kärkijoukon ja
pääjoukon välillä oli jo yli kaksi minuuttia. Koko ajan irtiotossa mukana ollut
Rossikin saatiin jo irtiottoporukan peesissä irvistämään. Tosin miehen
treenimetodeita jossain määrin tuntien veikkaan että kesemmällä irvistävät
miehen peesissä sitten muut. Sen verran kovassa vireessä mies on aikaisempiin
vuosiin verrattuna tähän vuodenaikaan nähden. Pääjoukosta viimeisillä
kierroksilla irtaantunut viiden miehen väliporukka oli parikymmentä sekuntia
pääjoukon edellä.
Viimeistä kertaa mäkeä noustessa vahvimmaksi osoittautui
TWD:n Pökälä. Itse veikkailin edellisien kierrosten perusteella kärkijoukon
ilmeitä kahvimuki kourassa katsellessa (tuin TuUL:n pyöräilyä) vahvimmaksi
Simolaa. TWD kuitenkin klaarasi homman.
Pökälältä kauden avaus on ollut vahva.
Team Continentalin mekaanikkoihmekaksikkoa ei onni suosinut.
Ennen starttia Järvisen Henrin kahvassa vaihtajan mekanismi lopetti
toimintansa. Mies jäi voimallisista kahvan elvytystoimista huolimatta
varikolle. Itse taidan laittaa keskiörattaaseen alamäkipyörän ohjurilevyt
kummankin puolen. Noooo, vastoinkäymisistä näyttämisenhalu ainakin lisääntyy,
tai sitten ainakin vit...
|
Elite, 72 km
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Samuel Pökälä
|
TWL
|
1:48:40
|
2
|
Martins Savickis
|
Alpha Baltic
|
1:48:40
|
3
|
Valtteri Repo
|
Picaro
|
1:48:40
|
4
|
Mika Simola
|
TuUL
|
1:48:40
|
5
|
Jussi Rossi
|
TWL
|
1:49:33
|
6
|
Matiss Preimanis
|
Alpha Baltic
|
1:51:19
|
PL
Kiitos piristävistä kisaraporteista jäätävien pyöräkelien keskellä.Terveisin eläkeläinen valloista.
VastaaPoistaHieno kisaraportti. Sen lukemalla pääsi ikäänkuin "kisan sisälle".
VastaaPoista