Suomen arvostetuin ja perinteikkäin maantiekilpailu, Porvoon
ajot, ajettiin 84. kerran taas tutulla reitillä. Lähtöviivalla oli Suomen
parhaiden lisäksi hollantilaisia ja virolaisia kuskeja. Team Continentalilla
oli viivalla viisi ajajaa.
Matkaan lähdettiin reippaalla vauhdinpidolla. Ensimmäisen
tunnin jälkeen oli matkaa taitettu vajaat 44 kilometriä. Ajo oli kommenttien perusteella, muillakin
kuin itsellä, melko nihkeää. Kolmen viikon kilpailemattomuus tuntui joka kiihdytyksessä.
Alkumatkasta pääjoukosta irtaantui kahden miehen kärkijoukko ja kierroksen
päästä kärkeen irtaantui pääjoukosta lisää ukkoja. Kärkijoukossa oli lopulta kymmenisen
kuskia. Mukana oli meikäläisistä Järvinen. Pääjoukon vauhti hiipui. Kärkijoukossa
tehtiin irtiotossa edustettuna olevien joukkueitten toimesta aktiivista
jarrutustyötä. Monilla ei taas muuten intoa vetotöihin ollut. Suomalaisittain
pitkä kisamatkakin taisi useita pelottaa. Pääryhmästä irtaantui pikku ryppäissä
vielä viitisentoista miestä. Muutama oli jo heittämässä pyyhettä kehään. Kisa
oli kuulemma siinä.
Sitten pääjoukossakin alettiin taas vetotöihin. Erityisesti
Chebicin ja Velocitorin miehet kiskoivat ryhmän kärjessä. Ensin tavoitettiin
kärkijoukon edellä ajanut ryhmä ja sitten kärkijoukosta putosi kuskeja pääjoukkoon
pikku ryppäissä. Kärjessä oli viimeiselle kierrokselle lähdettäessä enää kolme
ajajaa. Eroa kärjellä oli pääjoukkoon Anssi Kukkosen mukaan 45 sekuntia.
Viimeisellä kierroksella itse jyhkin irti ensin kahden ja sitten kolmen miehen
porukassa muutama kilometri ennen Kerkkoon nousua 145 kilometrin
kohdalla. Kärkiryhmän huoltoautoletkaa tavoitettiin. Kärkeen oli meillä 30
sekuntia ja pääryhmä oli jäljessä 45 sekuntia. 8,5 kilometrin (wattimittarista
katoin) vuoroveto ei tuottanut tulosta ja pääryhmä sai meidät siitä välistä
sitten kiinni seitsemisen kilometriä ennen maalia. Tombak oli iskenyt ennen
kaupunkia irti kärkiryhmästä. Pääryhmä saavutti muut karkulaiset. Tombak voitti
ja pääjoukon kirissä palkintojakkaralle nousivat hollantilainen ja virolainen.
Salermo oli parhaana suomalaisena neljäs.
Porvoon ajo oli hyvävauhtinen ja kova kisa.
Ennen kisaa puitiin taas Vannisen Jarin ja T. Niemen (Porvoon
ajojen voittaja vuodelta kasikasi) kanssa miten silloin ajettiin ”kun vielä ajettiin.”
Todettiin että Vanninenhan se oli joka lauloi suvivirttä lumisateisessa
Niedersachsen Rundfahrtin joukkueaika-ajossa jollain kymmenennellä etapilla joskus
kasiysi. Idea jota J.Laukka toteutti myöhemmin myös jossain muussa
maajoukkueella ajetussa joukkueajossa. Todettiin että Porvoon ajossa oli M16
startissa 84 ukkoa (oikeesti, kyllä!) viivalla joskus 80-luvun alussa ja nyt
ehkä kymmenen. Mouhottiin myös että ennen oli Suomessa enemmän tasaista voittajapotentiaalista
harmaata massaa ja äijiä, jotka pääsääntöisesti suomessakin vaan ajoivat
pyörää. Tulipa sivusta kommentteja että ennen ukot oli kovempia, treenas
enemmän, kisaili enemmän, oli enemmän tosissaan jnejne. No, joka tapauksessa:
Porvoossa ei helposti voiteta koskaan. En tätä sillä sano että omasta
parinkymmenen vuoden takaisesta suorituskyvystä on jäljellä 91 prosenttia
(faktaa!) ja että leikki siksi tuntui kovalta. Kyllä täällä ajaa saa jos tämän
kisan aikoo voittaa. Nykypolvi tosin lähestyy urheilua eri näkökulmasta kuin
parikymmentä vuotta sitten. Ehkä pyöräilyä ei niin ajatella elämän ehdottomana ykkösjuttuna,
ainakaan vuosikausia, vaan suunnataan puhti helpommin muihin aiheisiin: töihin,
perheeseen, opiskeluun jne. Pyöräilyä
jatketaan ”tosissaan harrastaen.”
Suurimpana erona ”vanhoihin aikoihin” onkin ehkä se, että
ennen oli miehet rautaa ja pyörät rautaa. Nyt on miehet rautaa ja pyörät
hiilikuitua.
PL
Teamilla oli yritystä. Kuva Jukka Peltonen. |
Kisoista viis mutta Leppäsen raportit on rautaa !
VastaaPoista