Hyypänlaakson ajoihin Kauhajoelle oli
lähtöviivalle asettunut nelisenkymmentä eliteluokan ja M18 –luokan urhoa
kilpailemaan 113 kilometrin matkalla. Sää oli viime vuosien perinteistä
poiketen aurinkoinen. Toiveissa ollutta tuulta näytti peltoaukeilla olevan,
joten Team Continentalin kaksikko lähti kolmiomaiselle reitille sivutuulia
odotellen. Suhteellisen pienellä ajajajoukolla saatiin aikaan tämän vuoden
vauhdikkain maantiekisa: kärkijoukon osalta kisan keskinopeus oli 43,4 km/h.
Kolmiomaisen reitin alkumatka ajettiin tämän
vuoden eliten kisojen malliin, eli reippaasti tykitellen. Jotkut ryhmät ja
ajajat saivat parhaimmillaan puolisen minuuttiakin etumatkaa, mutta kaikki
irtiotot ajettiin kiinni. Tuuli oli alussa enimmäkseen vastaista. Reitin
kääntyessä oikealle päästiin paremmin itse asiaan, eli saatiin aukeille
osuuksille sivutuulta. Aurassa jauhettiin reipasta vauhtia ja irtiottoihin
rynkyttäen. Itse yrittelin jyhkiä kovempaa yhden peltoaukean verran oikean
pientareen vieressä asfaltin reunassa. Kärkeen näytti sen jälkeen revenneen 12
ajajan ryhmä. Tiimin kaksikko Järvinen ja Leppänen olivat mukana tässä
ryhmässä. Vuoroveto pyöri tehokkaasti ja eroa pääjoukkoon syntyi 50 sekuntia.
Reitin kääntyessä jälleen oikealle päästiin
myötätuulisosuudelle. Kolmisen kymppiä ennen maalia olleeseen Pyhävuoren,
näille lakeuksille harvinaiseen, pitkään hivuttavaan nousuun rynkytti Kejo.
Kärkiryhmään jäi seitsemän miestä. Molemmat meidän tiimin ukot olivat mukana. Ero
seuraavaan ryhmään pysyi pitkään noin viidessäkymmenessä sekunnissa. Pari
kymppiä ennen maalia Chebicin Manniselta meni rengas ja Koiviston Iskun
Eskelinen hiipui kärkiryhmästä. Manninen sai kuitenkin kärkiryhmän kiinni ja
kärjessä oli siis viimeiselle kympille lähdettäessä kuusi kuskia: Järvisen ja
Leppäsen lisäksi Picaron Kejo, Chebicin Manninen, Kälviän Tarmon Koski sekä Probike-Giantin
Kuuranne. Eroa takaa-ajavaan ryhmään oli jo parisen minuuttia.
Loppuselvittelyt aloitti loppumatkasta Kejo.
Viimeiset kilometrit olivatkin sitten jatkuvaa Mannisen, Kejon ja Leppäsen
tykittelyä. Myös matkalla syystä tai toisesta vetovuoroissa ajoittain
spaaraillut Koski nyppäsi kerran. Ajattelin loppumatkan ajelusta päätellen,
että jotkut irtiottoryhmän ukoista olisivat olleet kypsempiäkin, mutta ei:
kaikilla näytti olevan ruuti kuivana. Loppusuoralle joukko tuli yhtenäisenä ja
kiri lähti aika pienestä vauhdista. Voittajaksi kirissä selvisi Manninen. Koski
oli toinen ja lopussa krampeista kärsinyt Järvinen oli kolmas. Ite olin viides.
Kotimatkalle lähdettäessä moisen menestyksen jälkeen palkinnot (Järvisen pytty:
h=3”, ei muita palkintoja) juuri ja juuri saatiin siis mahtumaan takakonttiin.
Todettiin että ei näitä palkintojen takia kannata ajaa ja Leppänen houri
jostain Pohjanmaan kisoista, kuten Teuvan kalustekortteliajoista 80-luvulla,
missä pääpalkintona oli sohvakalusto.
Meillä oli irtiotossa miesylivoima, joten näillä
sijoituksilla joukkueen johdon kuskeille antama lopputili olisi tosiasia. Tässä
on huomioitava kuitenkin se, että kun on itse 50 % joukkueenjohdosta ja kun ei
ole vielä sitä oikeatakaan tiliä saanut, niin eiköhän jatketa vanhaan malliin.
PL
Kuva. Patrik Karlström |
Miehet Elite 113 km
1
|
Matti
Manninen
|
KoiI
|
2:36:49
|
2
|
Olli Koski
|
KäTa
|
2:36:49
|
3
|
Henri
Järvinen
|
Team
Continental
|
2:36:49
|
4
|
Jori-Pekka
Kuuranne
|
Team
Probike-Giant
|
2:36:49
|
5
|
Petri
Leppänen
|
Team
Continental
|
2:36:49
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti