Yleisen sarjan lähtöviivalle asettuneet 65 urhoa aloittivat
95 kilometrin kisan todella vauhdikkaasti. Meidän tiimin kahdeksan miehen porukka
pyrki aktiivisesti alusta asti irtiottoihin mukaan. Heti ensimmäisellä
kierroksella maantieajon hallitseva Suomen mestari, Niemen Jarkko, ehti kesken
kisan heittää lepoasentoonkin asfaltille. Mietin siinä, että pyrkikö mies näin
kenties osoittamaan ylivoimansa muihin ja lannistamaan muut heti kättelyssä. No
ei sentään, hyvä ettei kaatumisessa sattunut pahemmin ja suomenmestarin siniristipaitakin
taisi säilyä ehjänä. Ensimmäinen kunnollinen neljän ajajan irtiotto lähti
toisella kierroksella sivutuuliosuudella. Meiltä mukana oli Järvisen Henri.
Pääjoukon kärjessä pyrittiin tiimin voimin vetoa jarruttelemaan.
Irtiottoryhmässä ei kuitenkaan yhteistyötä saatu aikaan ja pääjoukko saavutti
karkulaiset kolmannella kierroksella.
Neljännelle kierrokselle lähdettäessä sivutuulessa vedettiin
kovaa varsinkin TWL:n miesten toimesta. Vauhti olisi kaivannut pikku lisäystä
ja katselin sopivaa kohtaa nykäisyyn, mutta huomasinkin siinä sitten yllättäen olevani
kymmenen miehen irtiottoryhmässä Kosken Laurin kanssa. No, siinä alettiin
kieppua mukana sitten joukon jatkona ryhmän hyvin toimineessa vedossa. Ryhmässä
näytti olevan kovia kirimiehiä, joten oikein en innostunut irtiotosta ollut.
Lopulta ryhmään jäi kahdeksan ajajaa ja eron pääryhmään huudeltiin
tuomariautosta olevan puolen minuutin luokkaa. Niemisen Markku ymmärsi homman
päälle ja kerrankin väliaikatietoja tuli tuomariautosta riittävän usein.
Nykyisenä ”korvanappiradiottomana” aikana kun ajat pääryhmässä ja varsinkin
kärkiryhmässä usein ihan pimennossa kokonaistilanteesta. Söin eväitä ja
odottelin koko ajan, että pääryhmä ajaa irtioton kiinni. Irtiotossa kulki
kevyesti ja valmistauduin iskemään pääjoukon kiinniajon jälkeen irti. Eron
huudettiin viimeiselle kierrokselle lähdettäessä kuitenkin olevan jo minuutin
luokkaa.
Jälleen miehekkäästi ajaneen Kosken kanssa pidettiin
viimeisellä kierroksella kahden lauseen taktiikkapalaveri ryhmän takana.
Kolmisen kilometriä maalista oli taktiikan toteutuksen paikka. Iskin oikeasta
laidasta loivaan ylämäkeen arviolta eniten laitatuulisimmassa kohdassa suoraa.
Jonkun aikaa survoin sitä yksitoistapiikkistä yksin siinä sivumyötäisessä ja
sitten takaa tuli TWL:n Pökälä ja Velocitorin Nurmi. Hetken ajettiin
vuorovedolla. Yritin vielä uudelleen, mutta turhaan. Kaverit olivat hetken
päästä takarenkaassa. Sitten heti perään iski Pökälä ja sai suhteellisen
nopeana lähtijänä eron meihin kahteen muuhun. Itsellä olikin siinä vaiheessa
melko hapokas olo jaloissa. Varmaan oli nättiä pyöritystä. Nurmen kanssa
yritettiin ajaa Pökälää kiinni lähinnä Nurmen vetäessä. Itse yritin vielä
loppusuoralla heittää isompaa välitystä sisään ja survoin putkelta sen mitä
niissä tuskissa pystyi. Pökälän selkä hieman lähestyikin, mutta miehen johto
säilyi. Itse olin toinen ja Nurmi kolmas. Kälviän Tarmon Pesola piti lupaavien
yli nelikymppisten kuskien mainetta yllä ja oli neljäs. Kosken Lauri kiri
kuudenneksi ja mies palkittiin M18 –sarjan parhaana ajajana. Pääjoukon kirin
vei takuuvarmalla kirillä Järvinen ja oli kisan yhdeksäs. Koiviston Isku
järjesti taas takuuvarmat ja hyvät kisat. Jos jotain saa kitistä, niin
kilpailumatkaa voisi tietysti hieman pidentää.
Kisan päälle ajettiin lenkkiä, puitiin kisaa ja todettiin,
että Järvisen ei varmaan ensi viikonloppuna tarvitse toimia vauhdinpitäjänä.
Mies ajaa tulevana viikonloppuna kolmena päivänä Pohjoismaiden
kovatasoisimmissa koitoksissa Tanskassa. Saattaa olla, että joku professionaali
löytyy vetopaikalle, ettei Järvisen tarvitse vaivautua. Muut tiimiläiset
starttaavat Hyvinkään etappiajoissa. Kommentit näistä kisoista piirtyvät taas
tänne blogiinkin. Linkki Porin kisojen tuloksiin löytyy tiimin Facebook
–sivuilta.
Pari vuotta sitten tiimin porukalla päätettiin aloittaa ABC
–ruokaravintoloiden boikotti. Siellä kun ei oikein olla koskaan oltu
tyytyväisiä ruokapöydän antimien laatuun. Kotimatkalla Tampereelle poikettiin syömään,
ABC:lle totta kai, ja siellähän se istui jo ruokalautasen takana Järvinenkin.
Se on hyvä, että on periaatteita ja niissä pysytään tinkimättä.
PL
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti