maanantai 13. kesäkuuta 2011

Porvoon ajot 12.6.2011

Suomalaisen klassikon, Porvoon ajojen 182 kilometrillä lämpöä riitti. Kilpailu ajettiin yhdeksänä kierroksena. Pahimpia kaupunkikiemuroita ei tänä vuonna ajettu. Kaupunkiosuus rassasi silti nousuineen ja mutkineen joka kierroksella ajajia perinteiseen tapaan. Porvoon kisareitti on tunnetusti ”hiljaa tappava”.

Matkaan lähdettiin reippaalla vauhdinpidolla. Innokkaimmat eivät voineet hillitä ajohalujaan: iskuja oli heti alusta asti. Liika into ja hätäily kostautui joukkokolarointina. Tiimin ukoista ensimmäisellä kierroksella kaatuivat Halme ja Järvinen. Sen verran oli kisassa vauhtia, että porukkaa eivät miehet asfaltilla kierittelyn jälkeen enää saavuttaneet. Ensimmäisellä kierroksella kärkeen seuloutui lopulta kolmen ajajan ryhmä. Mukana oli Team Continentalin Lehtimäki. Kärkikolmikon ero pääryhmään oli parhaimmillaan neljän minuutin luokkaa. Näissä asetelmissa edettiin aina reiluun sataan kilometriin asti.

Neljä kierrosta ennen maalia TWD-Länkenin vetomiehet alkoivat jauhaa kärjessä. Irtiottoryhmä ajettiin kiinni kolme kierrosta ennen maalia. Homma sähköistyi uudelleen. Taktiikka näytti selvältä varmaan jokaiselle asiaa ymmärtävälle: kovan vauhdinpidon jälkeen seuraa isku maalimäessä. Näin sitten kävikin. Kärkeen oli kaupungista ulos ajettaessa muodostunut TWD-Länkenin kolmen miehen ryhmä: Carlström, Paajanen ja Heinikainen. Seuraavassa ryhmässä sadan metrin päässä seurasi viiden miehen ryhmä. Tässä ryhmässä tiimin kuskeista mukana olivat Hämeenaho ja Leppänen. Mukana olivat myös Salermo, Korhonen ja Meriläinen. Kummassakin ryhmässä veto pyöri. Takaa-ajavasta ryhmästä Meriläinen lähti ajamaan kärkikolmikkoa kiinni ja hyytyi välille. Ero näiden kahden ryhmän välillä alkoi kasvaa.

Myöhemmin kärkikolmikkoa takaa-ajava ryhmä sai seuraa taaempaa tulevasta ryhmästä ja kärjestä putosi Heinikainen. Kärjessä oli siis kaksikko Carlström-Paajanen ja takaa-ajavassa ryhmässä oli reilut kymmenen ukkoa. Toiseksi viimeisellä kierroksella Hämeenaho kärsi krampeista ja heitti homman kesken. Nämä asetelmat säilyivät aina viimeiselle kierrokselle asti. Viimeisellä kierroksella Kerkkoon mäessä repi porukkaa hajalle Salermo ja siinä hetkellisesti onnistuikin. Myöhemmin ryhmä tuli uudelleen kokoon. Viimeisissä nousuissa ennen kaupunkia yrittäjiä oli useampiakin. Vastatuuli ei vain suosinut yksinäisiä irtiottoja ja ukot alkoivat muutenkin hiipua. Helle ja rasitus oli vaatinut veronsa: jaloissa kouristeli kivuliaasti melkein joka miehellä. Ryhmä pysyi kasassa loppukiriin asti.

Carlström irtaantui lopussa ja vei kisan voiton. Paajanen minuutin verran jääneenä oli toinen. Seuraava ryhmä tuli kolmen minuutin kuluttua. Kirin voitti Tiainen ja otti kolmannen sijan. Leppänen ajoi lopussa nuoruutensa malliin, eli sössi kirin jo viimeisessä kaarteessa ja oli 12. Tiimin muut kuskit tulivat pääjoukossa. Lehtimäki oli 17., Hiltunen 22. ja Leppämäki 27. Viisikymmentä ukkoa ajoi maaliin. Porvoon ajot oli kova kisa tänäkin vuonna.


PL

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti