tiistai 8. toukokuuta 2012

Kisaraportti Satakunnan ajot, Ulvila 5-6.5.2012

Viikonloppuna oli vuorossa Suomen maantiekisakalenterin ainoa etappiajo, Satakunnan ajot. Kisat ajettiin Porin seudulla ja järjestäjänä oli takuuvarmaan tyyliin Koiviston Isku. Varsinkin lauantaina ilmasto oli hyvin merellinen, eli kosteutta piisasi. Team Continental oli mukana tuttuun tyyliin kolmen miehen minijoukkueella.
Sähäkässä 1,7 kilometrin prologissa kärkisijan vei, ainakin itselleni yllätyksenä, Kruunukatto CT:n Häkkinen. Kananen oli toinen ja Rissanen hajonneella etuhaarukalla kolmas. Rissasen mukaan satulasta ei kuulemma voinut nousta kun olisi jäänyt tanko käteen loppumatkasta: Hurjia miehiä! Team Continentalin Järvinen oli hyvin kärjen tuntumassa: seitsemäs sija ja kolme sekuntia kärkeen.

Prologin jälkeen istuttiin huuruisessa BMW:ssä, käytiin esittelemässä Cuoren valmistamaa Continentalin väreissä olevaa kevätmallistoa paikallisessa marketissa ja ladattiin elimistö huippuvireeseen pullalla (Porin itäkeskus, S-Market, 1,25 €/kpl). Tämän jälkeen tiimi olikin valmis tihkusateeseen ajamaan 95 kilometrin maantieajoa. Prologissa kastuneet ajokengät virittivät motivaation huippuunsa. 
Kisa lähtikin liikkeelle hyvällä vauhdinpidolla. Kärkeen erkani heti alussa kolmen miehen kärkiryhmä. Pääjoukossa vauhti ei kuitenkaan hiipunut. Välillä lievässä laitatulessa tuli mieleen hetkittäin jopa kv. kisojen meininki. Sen verran tuimaa vetoa pääjoukon kärjessä saatiin aikaan. Kärkiryhmä ajettiin välillä melkein kiinni, mutta sitten ero taas kasvoi. Kärkijoukossa vedettiin hyvää vetoa. Pori-Tampere tiellä tuuli puhalsi oikealta ja ryhmä levisi peesiä hakiessa koko tien leveydelle. Kärkiautosta kyllä näytettiin lätkää ikkunasta, mutta suurin osa autoista jatkoi juurikaan hiljentämättä. ”Mä saan tuanoinniin ajaa tässä kaheksaakymppiä.” Yhtään täyshullua ei sattunut vastaan ja vahingoilta vältyttiin, taas kerran. Jännää hommaa! Pikkuteillä autojen pysäytyshomma kyllä toimi.

Kärkiryhmän takana sahattiin myös melko aktiivisesti irti. Tiimin miehistä kunnostautui irtiotollaan Hiltunen. Irtioton tultua kiinni Paavo ajoi porukassa monttuun ja ilma pakeni renkaasta. Pääjoukon pitäessä hyvää vauhtia homma oli siinä. Kärkijoukko olikin jälleen kerran lähes saavutettu kolme kilometriä ennen maalia. Viimeisten kilometrien laitatuulessa pääryhmässä taktikoitiin kiripaikkoja ja kärkiryhmä pääsi loppunousuun pienellä etumatkalla. Kärkiryhmässä koko ajan ajanut Chebici-Iskun Eskelinen vei kisan. Järvinen oli meidän tiimin miehistä parhaana 11. TWD:n Tiainen johti kisaa ensimmäisen päivän jälkeen.
Tähän ikuiseen vastaantulevien autojen suomalaiskansalliseen pysäyttämisongelmaan kuulin asiantuntevana ehdotuksena varikolla, että voisiko kisoissa esimerkiksi paikallista moottoripyöräkerhoa käyttää kolonnan alussa ja lopussa liikenteenohjaajina. Alkupäässä pysäytetään auto ja letkan lopussa näytetään että taas voit jatkaa matkaa sinne kesämökillesi ja anteeks ihan hirveesti että jouduit odottamaan minuutin. Tien pitäjän ja poliisin hyväksymässä liikenteenohjaussuunnitelmassa tehtävään nimetyllä liikenteenohjaajalla kun on ihan lakisääteisestikin liikenteen ohjaamiseen poliisin valtuudet. Hommasta joutuu tietysti maksamaan jotain, mutta mikä on turvallisuuden hinta? 

Toisena päivänä ajettiin hieman keväisemmissä, mutta silti kylmissä tunnelmissa 125 kilometrin maantieajo. Alkumatka tunnusteltiin, mutta sitten pidettiin taas hyvää vauhtia. Alkutykittelyn laannuttua kärkeen lipui viidentoista miehen kärkiryhmä. Tiimin miehistä mukaan älysi lähteä Hiltunen. Järvinen ja Leppänen nukkuivat tämänkin irtioton. Pääjoukossa Velocitor etenkin kunnostautui vetotöissä, mutta ero kärkiryhmään revähti minuuttiin. Pääjoukossa heittäydyttiin tämän jälkeen hetkeksi täysin flegmaattiseksi.

(kertomus irtiottoporukasta /PH)
Irtiotossa edettiin napakkaa tahtia, mutta eron kasvettua alkoi tykittely porukan pilkkomiseksi. Lopulta väkisin survomalla irtosivat Rissanen ja Kuuranne. Kaksikko pääsi jäljelle jääneeltä porukalta 20-30 sekunnin päähän. Sivutuulessa irtosivat ensin Tiainen, Manninen, Henttala ja Eskelinen. Väli kasvoi huolestuttavan nopeasti, mutta tuskaisen ruhjomisen tuloksena viimeisenä mukaan pääsi enää Koski. Näin kärkeen muodostui 7 kuskin porukka, joka meni vastustamattomasti loppuun saakka. Loppuporukassa oli kyllä yritystä (lähinnä Beekmann, Repo ja Häkkinen), mutta tasaisen kovaa vetoa ei saatu aikaiseksi. Hiltusellakaan ei ollut tällä kertaa mitään annettavaa. Sisuuntunut Beekmann lähti yksin jauhamaan ja loput kelautuivat lopulta pääjoukkoon.
(/kertomus irtiottoporukasta /PH)

Osa ajajista kuitenkin jatkoi vetämistä ja ero kärkeen säilyi siedettävänä. Järvisen Henrin kanssa ajateltiin sitten vedellä muutama tuimempi veto ja yllättäen kärkiryhmästä tulikin seitsemän miestä selkä edellä vastaan pari kymppiä ennen maalia. Edellä oli vielä kahdeksan ajajaa. Tämän jälkeen kiihdyttelin laitatuulessa irti pääjoukosta Porvoolaisen (Färlin) kanssa ja Henri tuli TWD:n kaverin (Silvenius) kanssa hieman perässä. Kärkiryhmän takana ajanut Porvoon kaveri (Beekmann) saatiin kiinni ja sitten meitä olikin viiden miehen ryhmä kasassa. Veto pyöri porukalla hyvin, paitsi mitä nyt lopussa vähän talvitakki–Leppäsellä kramppasi. Henri vei kakkosryhmän kirin ja oli etapilla kahdeksas. Sama sijoitus tuli myös yhteiskilpailussa. Kärkiryhmässä etapin vei nimiinsä Chebici-Iskun Manninen. Satakunnan ajojen voitto jäi kotikylille, kun yhteiskisan voitti koko alkukauden vakuuttavasti ajanut Eskelinen. Linimentti poltteli mukavasti kotimatkalla jaloissa ja aamulla oli kurkku kipee: varmaankin huippukunnon merkki!

PL


1   Jussi Eskelinen Koiviston Isku 5:18:14,8
2   Sami Tiainen TWL 5:18:17,7
3   Matti Manninen Koiviston Isku 5:18:20,7
8   Henri Järvinen Team Continental 5:21:07,5
11 Petri Leppänen Team Continental 5:21:18,5
31 Paavo Hiltunen Team Continental 5:24:51,2

1 kommentti:

  1. Huumorilla höystettyä rehellistä kisaraporttia on ilo lukea !Terveisin nilkan paksuinen rintakehä.

    VastaaPoista