sunnuntai 23. kesäkuuta 2013

SOLLERÖLOPPET, MORA (SWE) 21.6.

Juhannuksena uskotaan tulevan puolison ilmaantuvan kun makaa juhannusyönä alasti viljapellossa. Visillatalot-Riofro Caviar-Continentalin tiimi taas uskoo, että jos juhannusaattona ajaa Solleröloppetin, niin SM-maantiellä on kunnossa. Enpä tiedä onko juhannustaioissa perää. Viimeksi mainittua testataan viikon päästä. Jos ei toimi, niin koitetaan sitä ensiksi mainittua sitten vaikka ensi juhannuksena.

79. perinteikäs Solleröloppet ajettiin Moran vaativissa maastoissa typistettynä 124 (4x31 km) kilometrin versiona. Ruotsin mestaruusmaantiet kun ovat samana viikonloppuna. Seudun kovimpia nousuja ei kisareitillä kiipeilty. Sääli, sillä se olisi tehnyt kisasta aivan toisen luonteisen. Myöskään Ruotsin parhaimmistoa ei ollut noin 110 starttiviivalle asettuneen ajajan joukossa. Vauhtia silti pidettiin: 45,2 km/h keskinopeuteen ei ylletä Suomen koitoksissa.
Kisa lähti liikkeelle vauhdikkaasti irtiotoin. Heti ensi kilometreistä alkaen oli ryhmiä karussa ja pääjoukossa vuoroveto pyöri. Järvinen oli mukana alkukilometrien vaarallisimman näköisessä irtiotossa. Itse eksyin mukaan irtiottoon kympin ajon jälkeen. Ajattelin, että ajetaan näillä asetelmilla nyt sitten.  Alkujaan kahden miehen irtiotto sai takaa seurakseen pari muuta ajajaa. Tosin kukaan näistä svenssoneista ei ollut kylläkään ruotsinmaan kovin vetomies, joten aika lailla sai itse kärjessä puskea. Näillä asetelmilla jatkettiin ensimmäiseen välikiriin asti. Välikirimaali oli siis joka kierroksen päätteeksi maalin kohdalla ja yritinpä siinä sitten nykäistä ylämäessä paria kilometriä ennen kirimaalia. Eivätpä jääneet ja kyttäilyksi meni. Jäin kirissä kolmanneksi, nykäisin uudelleen ja jatkoin kiritappiosta suivaantuneena yksin irtiottoa. Takaa tuli seuraksi pari muuta, edellisiä irtiottokavereita vetoinnokkaammaksi osoittautuneita, kavereita ja näillä jatkettiin seuraavat 20 kilometriä. Ero pääjoukkoon oli parhaimmillaan 45 sekuntia. Näiden kahden irtiottokaverin jäätyä noin vajaan viidenkympin kohdalla mäkeen, jatkoin yksin kärjessä sirolla pyörityksellä kovaan tuuleen puskemista kympin verran, kunnes pääjoukko ajoi meikäläisen kiinni. Toista välikiriä ennen kärkeen repeytyi vajaan kymmenen miehen porukka. Mukana meiltä oli Kosken Olli, joka olikin sitten toisessa välikirissä kakkonen. Kirin jälkeen kärkiryhmä hajosi ja irtiottoon jäi kolmen ajajan ryhmä. Ero kärjen ja pääjoukon välillä oli parhaimmillaan 50 sekuntia. Viimeiselle kierrokselle lähtiessä pääjoukossa organisoitiin, lähinnä meidän tiimin toimesta, kunnon veto. Kärkijoukko ei tosiaan helpolla antautunut. Kymppi ennen maalia kärkimiehet kuitenkin puutuivat mäkisellä osuudella ja ryhmä oli taas yhtenäinen.
Ennen maalia reitin mutkikkaammalla osalla yritettiin roikkua kärjessä Kosken Ollin kanssa. Homma näytti hyvälle, mutta viimeistä kaarretta ennen ajajaryhmän vauhti tyssäsi, ei oltu tarpeeksi hereillä ja jäätiin huonoihin asemiin. Kirissä ei sitten paljoa ollut tehtävissä. Kosken Olli oli parhaana 13.
Todettiin porukalla, että Solleröloppet on hyvä kisa kuten aina, sitten laitettiin kamat kasaan ja lähdettiin Calibralla (V6+leveät renkaat) ja Peugeot 306 dieselpakettiautolla (harvinainen racing-malli) kohti iltalaivaa. Ruotsalaisten polttaessa rannoilla kokkojaan, vai mitä juhannussalkoja ne ovatkaan, me vedettiin kaloritasapaino kondikseen laivan buffetissa. Oluthanoja kohti ei kukaan edes vilkaissut.
Tulokset:

http://www.solleroif.se/solleroloppet/resultat/

PL

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti