79. perinteikäs Solleröloppet ajettiin Moran vaativissa
maastoissa typistettynä 124 (4x31 km) kilometrin versiona. Ruotsin
mestaruusmaantiet kun ovat samana viikonloppuna. Seudun kovimpia nousuja ei kisareitillä
kiipeilty. Sääli, sillä se olisi tehnyt kisasta aivan toisen luonteisen. Myöskään Ruotsin
parhaimmistoa ei ollut noin 110 starttiviivalle asettuneen ajajan joukossa.
Vauhtia silti pidettiin: 45,2 km/h keskinopeuteen ei ylletä Suomen koitoksissa.
Kisa lähti liikkeelle vauhdikkaasti irtiotoin. Heti ensi
kilometreistä alkaen oli ryhmiä karussa ja pääjoukossa vuoroveto pyöri.
Järvinen oli mukana alkukilometrien vaarallisimman näköisessä irtiotossa. Itse
eksyin mukaan irtiottoon kympin ajon jälkeen. Ajattelin, että ajetaan näillä
asetelmilla nyt sitten. Alkujaan kahden
miehen irtiotto sai takaa seurakseen pari muuta ajajaa. Tosin kukaan näistä svenssoneista
ei ollut kylläkään ruotsinmaan kovin vetomies, joten aika lailla sai itse kärjessä
puskea. Näillä asetelmilla jatkettiin ensimmäiseen välikiriin asti. Välikirimaali
oli siis joka kierroksen päätteeksi maalin kohdalla ja yritinpä siinä sitten
nykäistä ylämäessä paria kilometriä ennen kirimaalia. Eivätpä jääneet ja kyttäilyksi
meni. Jäin kirissä kolmanneksi, nykäisin uudelleen ja jatkoin kiritappiosta
suivaantuneena yksin irtiottoa. Takaa tuli seuraksi pari muuta, edellisiä irtiottokavereita
vetoinnokkaammaksi osoittautuneita, kavereita ja näillä jatkettiin seuraavat 20
kilometriä. Ero pääjoukkoon oli parhaimmillaan 45 sekuntia. Näiden kahden
irtiottokaverin jäätyä noin vajaan viidenkympin kohdalla mäkeen, jatkoin yksin
kärjessä sirolla pyörityksellä kovaan tuuleen puskemista kympin verran, kunnes
pääjoukko ajoi meikäläisen kiinni. Toista välikiriä ennen kärkeen repeytyi
vajaan kymmenen miehen porukka. Mukana meiltä oli Kosken Olli, joka olikin sitten
toisessa välikirissä kakkonen. Kirin jälkeen kärkiryhmä hajosi ja irtiottoon
jäi kolmen ajajan ryhmä. Ero kärjen ja pääjoukon välillä oli parhaimmillaan 50
sekuntia. Viimeiselle kierrokselle lähtiessä pääjoukossa organisoitiin, lähinnä
meidän tiimin toimesta, kunnon veto. Kärkijoukko ei tosiaan helpolla antautunut.
Kymppi ennen maalia kärkimiehet kuitenkin puutuivat mäkisellä osuudella ja
ryhmä oli taas yhtenäinen.
Ennen maalia reitin mutkikkaammalla osalla yritettiin
roikkua kärjessä Kosken Ollin kanssa. Homma näytti hyvälle, mutta viimeistä
kaarretta ennen ajajaryhmän vauhti tyssäsi, ei oltu tarpeeksi hereillä ja
jäätiin huonoihin asemiin. Kirissä ei sitten paljoa ollut tehtävissä. Kosken
Olli oli parhaana 13.
Todettiin porukalla, että Solleröloppet on hyvä kisa kuten
aina, sitten laitettiin kamat kasaan ja lähdettiin Calibralla (V6+leveät renkaat) ja
Peugeot 306 dieselpakettiautolla (harvinainen racing-malli) kohti iltalaivaa.
Ruotsalaisten polttaessa rannoilla kokkojaan, vai mitä juhannussalkoja ne
ovatkaan, me vedettiin kaloritasapaino kondikseen laivan buffetissa. Oluthanoja
kohti ei kukaan edes vilkaissut.
Tulokset:http://www.solleroif.se/solleroloppet/resultat/
PL
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti