maanantai 23. toukokuuta 2011

Liedon XCO 22.5.2011

kuva: Aki Kohonen

Liedon xco-cupin kisa järjestettiin samassa paikassa kuin viime vuonnakin. Minä, Samuel, olin Teamin ainut ajaja kisoissa. Radan tiesin etukäteen hyvin tekniseksi ja itselleni melko sopimattomaksi. Lähdin kuitenkin kisaan ajamaan jäykkiksellä. Halusin kerätä kokemusta ja katsoa miten pystyn pärjäämään täysjoustoilla ajavia vastaan. Kisa osoittautui itselleni todelliseksi pettymykseksi.

Ajoimme ensin aika-ajon (noin 2,2 km) melko teknistä pätkää. Ajoin ihan hyvin ollen muutaman sekunnin päässä kolmannesta sijasta. Ajattelin että kyllä tällä jäykkikselläkin nähtävästi pääsee.

Yhteislähdön matkana oli 7x4 km ja maasto oli hyvin teknistä ja koostui kalliokiipeilystä, pienistä mutaropakoista, juurakkoisista kovista poluista ja hyvin lyhyistä pururataosuuksista. Reitillä oli siis kaikkea mistä en maastopyöräilyssä tykkää. Lähdin rohkeasti matkaan ja olin ensimmäisen kierroksen jälkeen
toisena, kiskoen perässäni pientä letkaa. Pystyn siis ajamaan hyvää vauhtia tarvittaessa jäykkikselläkin. Parin kierroksen jälkeen jaloissa alkoi painaa pahasti ja ajaminen herpaantui pahasti. En pystynyt pitämään yllä aggressiivista tekniikkaa ja kun jouduin istumaan liian paljon penkissä niin se näkyi pahasti kierrosajoissa. Sijoitus valui jatkuvasti loppua kohti ja lopussa vielä kaaduin ja ketjut meni solmuun. Kun pääsin jatkamaan olin taas kolme pykälää kauempana. Maalissa olin melko väsynyt. Suurin syy huonoon ajoon oli varmasti huono päivä ja melko huono valmistautuminen kisaan sekä se että ajoin jäykkiksellä. Jäykkiksellä ajaminen söi aivan uskomattoman nopeasti voimat. Nyt siis jäin tällä radalla kaipaamaan täysjoustoa. Aina kisat eivät vain mene hyvin. Sille ei voi mitään.Onneksi kauden muut radat ovat huomattavasti helpompia ja sopivat varmasti minulle paremmin.

Tulokset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti