keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

29. TROFEU PASQUA ARIANY, MALLORCA



Trofeu Pasqua Ariany ajettiin 31.3. Arianyssa Mallorcalla. Kisoja oli kaksi: 43 ja 27 kilometrin kortteliajot ja niissä kilpailtiin myös yhteiskilpailussa. Kisaa varten tiimi oli varannut kaksi autoa hotellin respasta: ”Si, homma selvä, autot tuodaan tänne.” ymmärsivät Koski ja Leppänen. Kisapäivänä mitään autoja ei hotellin toimesta ollutkaan varattu ja käsiä leviteltiin. No, Dacia Duster sitten siinä erinäisten vaiheiden jälkeen alle saattiin ja ei kun Arianya kohti viiden miehen voimin. Arianyssa kisat oli organisoitu espanjalaiseen malliin. Pääkatu oli aidattu mellakka-aidoilla, maalirakennelma oli paineilmalla pystytettynä, tori oli täynnä väkeä ja eurohumppa soi 100 desibelin möykällä. Suomessa jonkun lähiasukkaan lemmikkimarsu olisi moisesta häiriintynyt ja jonkun toisen asukkaan mokkapala olisi saattanut juuttua kurkkuun kahvipöydässä. ”Nyt on kyllä pakko ihan valittaa johonkin.” Onneksi Suomessa kisat yleensä järjestetään syrjässä ja kukaan ei häiriinny tai eksy katsomaan pyöräkisaa. Jotenkin ulkomailla se nyt vaan on pyöräkisassa eri meininki kun härmässä.


Ilmoittautumisessa järjestäjien tietokone tilttasi, käsiä leviteltiin, aikataulu venähti ja verryttely jäi lopulta kierroksen mittaiseksi. Sen ehti itse ainakin todeta, että pirusti painoi jaloissa edellisien päivien 140 ja 160 kilometrin lenkit ja niillä ajetut mäki- ja joukkuevedot. Ei muuta kun viivalle 65 ukon sekaan. Ekan kisan reitti oli kapea 3,6 kilometrin ränni talojen välissä.  Maali oli kohtuullisen pahan nousun päällä. Suomalainen tietysti oudoksuu moista ahtautta, aivan kuten tilan puutetta ajajaryhmässäkin. Pohjoiseurooppalainen kun tarvitsee keskimäärin enemmän tilaa kuin eteläeurooppalainen.
 

Alkukierrokset myllytettiin täysillä ja joka kaarteessa oli jotain pikku härdelliä. Sitten pääjoukossa porukka väheni ja vauhti rauhoittui. Järvinen tykitteli alkumatkasta irtiottoihin. Yksi ajaja pääsi pääjoukosta irti. Lauri Koski ja Leppänen kävivät välillä vetotöissä ja joihinkin irtiottoihin siinä yritettiin mukaankin. Parhaan vedon kisassa teki Joonas Hokka, joka lähti irti kaksi kilometriä ennen maalia. Pääjoukko intoutui vetoon lopussa ja Hokka ajettiin kiinni 500 metriä ennen maalia. Yritys oli mallikas ulkomaan kisojen ensikertalaiselle. Espanjan mies voitti irtiotollaan ja meikäläiset tulivat pääjoukossa maaliin 37 sekuntia voittajan perässä. Loppukirissä Järvinen sijoittui erinomaisesti kisan kahdeksanneksi (kirjoittajan lisäys: Järvisen sijoitusta en kirjoittaessani vielä tiennyt ja vasta blogista luin tulokset, eli kannattaa siis lukea blogia). Ulkomaan kisoissa ensi kertaa ajanut Onnela kiteytti Espanjan kisailun fiilingin maaliin tulon jälkeen: ”En oo muuten koskaan pelännyt näin paljoa.”


Loppupäivän Onnela ja Järvinen keskittyivät lenkin ajoon. Samalla syyllä Leppänen jätti kisan väliin ja sitä paitsi katsojina oli myös lapsia. Miehen kaarteista kiihdyttäminen kun ei ollut ekassa kisassakaan lasten katsottavaa. Toisen kisan kilometrin pituinen reitti kun oli vielä edellistäkin mutkikkaampi. Iltahämärissä lähtöviivalle meikäläisistä asettuivat siis Hokka ja Lauri Koski. Jos oli ensimmäisen kisan alku vauhdinpitoa, niin toinen kisa oli alusta asti murhaa. Porukka hajosi heti ja monet keskeyttivät. Hokka jäi huonojen vetomiesten porukkaan ja joutui vetämään ryhmäänsä kisan alusta loppuun.  Yksi mies pääsi pääryhmästä irti. Kosken Laurilla oli jalka iskussa ja alkuvauhdin laannuttua Koski tykitteli ryhmän kärjessä irtiottoihin. Homma tosin kostautui hieman lopussa. Mies on vasta seitsemäntoista, mutta ajaa miehen lailla. Lopussa pääryhmä tavoitti karkulaisen ja voittaja ratkaistiin loppukirissä. Palkinnot jaettiin iltavalaistuksessa torilla. Tuloksia odotellessa espanjalainen tyyli piti: Tuloksia kun kyseltiin, niin ne luvattiin kymmenen minuutin päästä. Samoin kymmenen minuutin päästä ne luvattiin toisella ja kolmannellakin kyselykerralla ja käsiä leviteltiin. Muy bien.

PL

Tulokset (pdf):



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti