maanantai 20. toukokuuta 2013

FUJI-PELOTON GP, TAMPERE

Fuji-Peloton GP ajettiin Pyynikin perinteisellä 3,5 kilometrin lenkillä, jota menneinä vuosina kierrettiin myös MM-tasolla moottoripyörillä. Nyt Elite-luokan 20 kierroksen lähtöön oli ilmoittautunut vajaat seitsemänkymmentä elimistönsä lähes kilpamoottoripyörän tasolle virittänyttä urhoa. Keli suosi kisailua ja katsomoon oli saatu mukava määrä pyöräilystä sekä/tai näkötornin munkeista kiinnostuneita katsojia. Ulkomaan kuskeja ei tällä kertaa ollut saatu kisaan mukaan. Meidän tiimistä oli mukana kahdeksan kuskia.

Yksi mies oli katsomon puolelta pois. Kisa aloitettiin hiljaisella hetkellä Sepän Juten muistolle. Viime vuonna mies esitteli mulle täällä samassa kisassa ennen starttia pään leikkaushaavansa ja nyt kävi sitten lopulta näin. Jute voitti kisan 1983 ja varmasti jokainen tamperelainen pyörämies tunsi miehen armottoman kovana treenaajana ja kovaluonteisena kuskina, joka ei itseään säästellyt. Itse nuorempana sadat lenkit miehen kanssa ajaneena tiedän, että jos jotain apua tarvitsi, niin Jute kyllä jeesasi. Parhaat lähtevät ensin.

Kisa lähti matkaan hyvällä vauhdinpidolla. Mitään vaarallisia irtiottoja ei ennen kisan puoltaväliä oikein ollut.  Katselin kisan puolivälissä, että aika kovaa mennään kellon mukaan. Päättelin siitä, että hellekelissä tällä vauhdilla porukalla alkaa puntissa matka jossain vaiheessa painaa. Seitsemän kierrosta ennen maalia alettiin tehdä tuimempia yrityksiä. Kärkeen irtaantui Velocitorin Salermon ja TWD Länkenin Pökälän aloittaman irtioton seurauksena neljän miehen kärkiryhmä. Meiltä ryhmään selviytyi Järvinen ja neljäntenä mukana oli NCK:n Stoor. Kärkiryhmän ero kasvoi puoleen minuuttiin nopeasti. Kakkosryhmässä oli itseni lisäksi kolme ajajaa. Pääryhmä ajoi kakkosporukan nopeasti kiinni. Kakkosryhmäksi muodostui seuraavalla kierroksella, kuusi kierrosta ennen maalia, reilun kymmenen miehen porukka. Meidän tiimistä mukana oli itseni lisäksi Olli Koski. Kärkiryhmästä putosi samaan aikaan kakkosryhmään Järvinen. Vetotöitä tekeviä kakkosryhmässä oli vain muutamia ja päätin ainakin vähän aktivoida ryhmää vetämällä seuraavilla kierroksilla mäen kovempaa.

Neljä kierrosta ennen maalia irtaannuin kakkosporukasta yksin. Kannustus näkötornilla oli voimallista. Kovasti kiitoksia vaan kaikille kannustaneille. Trikoon nousuun mennessä takaa alkoi näkyä KTM Teamin paita. Torpo ajoi meikäläisen kiinni ja näin sitten jatkettiin matkaa kärkijoukon takana kahden miehen voimin maaliin asti. Kärkiryhmästä pari kierrosta ennen maalia pudonnutta Salermoa ei aivan onnistuttu tavoittamaan. Kärjessä Pökälä nykäisi viimeisissä nyppylöissä ja vei voiton. Stoor oli toinen ja Salermo kolmas. Itse yritin viimeisellä kierroksella irtaantua, mutta Torpo ei jäänyt ja kuittasi kirissä neljännen sijan. Itse olin viides. Takana Kosken Olli oli seitsemäs. Pyynikin kisat oli saatu ajettua ja maalialueella otettiin vastaan onnitteluja tai annettiin omaisille selityksiä.
Sitten taas spekulointia, eli ajettiinko ennen kovempaa kuin nyt: No ei. Nyt ajettiin yksi kovavauhtisimmista kisoista, tai ehkä kovavauhtisin, tämän kisan historiassa. Kahteenkymmeneen kierrokseen meni kyllä vähemmän aikaa kun tuloksissa on ilmoitettu. Onkohan kello laitettu käyntiin Pyynikin palloiluhallilla kunniastartista? Luulisin näin, ainakin oman mittarini perusteella, jonka käynnistin kilpailun alusta näkötornilta. Oma mittari näytti omaksi KILPAILUN loppuajakseni 1.43. Tällaisella reitillä voidaan eri vuosina kisaan käytettyjä aikoja ihan hyvin vertailla (ks. tämän blogin Fuji-Peloton GP:n kisaraportti vuodelta 2011), jos kello on laitettu samasta paikasta käyntiin joka vuosi. Nopein noteeraus on siis vuoden 2006 1.45. Kyllä Elitessä ajavat siis ihan hyvällä syyllä voivat olla tyytyväisiä suorituskykyynsä. Ainahan sitä joku vanha treenaamisesta (lausutaan tamperelaisittain siten, että r-kirjain lausutaan suun takaosassa: reenaamisesta) ja pyöräilystä muutenkin kaikkitietävä jäärä muistelee ”kyllä (lausutaan tamperelaisittain: kyä) silloin ennen ajettiin”, mutta urheilussa kello kertoo suorituskyvyn ja nyt ajettiin kovaa …niin ja ihan täysin suomalaisin voimin.

 PL

Miehet Elite
70 km
1
Pökälä
Samuel
TWD-Länken
1;46;21
2
Stoor
Tony
NCK
1;46;54
3
Salermo
Marek
Team Velocitor
1;47;38
4
Torpo
Timo
CCH KTM Team
1;47;59
5
Leppänen
Petri K.
Visillatalot-Continental
1;48;02
6
Kananen
Kimmo
Team Velocitor
1;48;30
7
Koski
Olli
Visillatalot-Continental
10
Järvinen
Henri
Visillatalot-Continental
1;48;42
21
Hokka
Joonas
Visillatalot-Continental
1;49;04

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti