maanantai 27. toukokuuta 2013

TARMO-MAANTIE 136 KM, PORI


Keli oli jostain luonnonoikusta johtuen kesäinen, kun Tarmo-maantieajo ajettiin Porissa sunnuntaina. Preiviikin nurmikentälle oli saapunut kuutisenkymmentä Elite-/M18-luokan pyöränkuljettajaa mittelemään voimiaan 136 kilometrin matkalla. Reipas tuuli lupaili hyviä sivutuulipätkiä kuuteen kertaan ajetun 26 kilometrin kierroksen aukeille osuuksille. Valitettavasti ei vain oikein tuullut oikeasta suunnasta. Meidän tiimistä kisassa oli mukana kuusimiehinen joukkue. Kaverit kyselivät helteisellä kentällä ennen kisaa, että enkö meinaa ollenkaan irtolahkeita laittaa. En laittanut.

Kisa lähti liikkeelle vaihtelevasti. Alkuun ajettiin kovaa ja sitten vauhti hiipui. Tuuli ei oikein sopivasti reitille osunut ajajien voimia koettelevana sivutuulena. Irtiottoja kyllä tehtiin aktiivisesti kisan alusta asti. Toisella kierroksella irtaantui pääjoukosta helpon näköisesti yksittäisiä ajajia. Eri vaiheiden jälkeen näistä muodostui kolmen miehen kärkiryhmä: Nummikko Lahden Pyöräilijöistä, Kejo Kruunukatto-Rush Racingista ja meiltä Järvinen. Pääjoukko ajoi Chebicin ajajien toimesta karkulaiset useita kertoja helpon näköisesti lähes kiinni, sitten veto syystä tai toisesta hiipui. Kosken Lauri kysyi, että mikähän tässä on taktiikka. Sanoin, että en oikein ole kartalla nyt. Ajattelin, että irtiottoryhmän annetaan olla edessä ja sitten Chebici ajaa porukan kiinni, kai. Toiseksi viimeisellä kierroksella pääjoukon veto hiipui lopullisesti ja toiseksi irtiottoryhmäksi kärjen taakse ajeli kymmenen miehen porukka.

Itse iskin 105 kilmetrin ajon jälkeen toiseksi viimeisen kierroksen lopussa pääjoukosta irti. Sain toisen irtiottoryhmän, sen kymmenen miehen porukan, kiinni ja iskin saman tien vasenta laitaa taas irti. Mukaan tuli tästä väliryhmästä kaksi miestä ja tällä ryhmällä vedettiin tuimasti muutama kilometri. Pääjoukon ajettua ennen kierroksen täyttymistä meidän kolmen miehen ryhmän kiinni, iskin uudelleen. Tällä kertaa mukaan pääsi Lauri Seppä Turun Urheiluliitosta ja Kosken Olli meidän porukasta. Pääjoukko roikkui muutaman minuutin ajan aivan tuntumassa. Viimeisen kierroksen alkaessa pääjoukko kuitenkin jäi ja meillä veto pyöri. Tuulta vastaan taistellessa ero pääjoukkoon kasvoi 45 sekunniksi ja kolmen miehen kärkiryhmään oli meillä eroa saman verran.

Viimeiselle vitoselle tultaessa kärkiryhmä oli melkein meidän toimesta ajettu kiinni. Kosken Ollin kanssa vaihdettiin pari sanaa taktiikasta. Sitten nähtiin taaempaa kuinka kärkiryhmässä Järvinen heitti jalan suoraksi reittä pidellen. Kärkikaksikko lisäsi vauhtia ja meille tuli kiire. Toiseksi viimeisellä kilometrillä vedin pidemmän vedon yksin ihan väkisin hakaten ja kärkikaksikko oli tavoitettu. Yritin nypätä irti saman tien, mutta eipä se vauhti happoisilla jaloilla riittänyt muita tiputtamaan. Loppusuoran kovaan vastatuuleen tultiin meikäläisen vetämänä. Kosken Olli avasi kirin 500 metriä ennen maalia. Eroa muihin tuli heti reilusti. Itse siirryin peesiin. Sitten Koskella hapotti, selkä nousi pystyyn, vauhti hiipui vastatuuleen ja mies ajettiin muiden toimesta kiinni. Itse odotin peesissä, mutta kukaan ei avannut kiriä. Vaihdoin pykälää pienemmän, avasin itse kirin, tunsin että lähti aika hyvin ja hämmästyksekseni voitin kisan. Kejo oli toinen, Nummikko kolmas ja Kosken Olli oli neljäs. Järvinen nilkutti maaliin ennen pääjoukkoa ja oli kuudes. Hokka irtaantui pääjoukon viimeisen kierroksen välienselvittelyssä ja tuli myös hienosti ennen pääjoukkoa maaliin kahdeksantena. Kosken Lauri tuli maaliin pääjoukossa ja oli M18 sarjan kolmas. Hyvin meni ja voitto tuli.

Kisareitti on erinomainen ja kisamatkakin oli maantiekisailuun sopiva. Parannusehdotuksia kun aina täytyy laittaa homman kehittämiseksi, niin se loiva kaarre vasempaan noin reitin keskivaiheilla vaatisi liikenteenohjaajan. Keskiviivaa ei ole, porukka oikaisee väkisinkin vähän vasemman kaistan kautta ja mutkan takaa aika kovaa vastaantulevien autojen kanssa on aika hazardia. Tuomariautosta täytyy antaa ajajaryhmille väliaikatietoa, niin ajo on mielekkäämpää, tai sitten radiot on otettava takaisin kisailuun, jos ei haluta heittäytyä puheväleihin ajajien kanssa. Ulkomailla väliaikatiedotus on hoidettu eri malliin. Palkintoihin pieni profiilinnosto olisi myös toiveena. Järjestäjille kiitokset taas hyvin järjestetyistä kisoista.

Kisaa kovempi koitos Tarmo-maantieajossa oli suihkussa käynti. Urheilukentän pukuhuoneen noin neljäasteinen, varmaankin suoraan meren pohjasta pumpattu, vesi ei houkutellut kovin pitkiin suihkusessioihin. Porissa karaistaan näköjään urheilevaa nuorisoa aivan eri malliin kuin Tampereella.

PL



M18 136 KM

1

Waltteri Lepistö

PoTa

3:26:58

2

Arttu Suvisaari

Akilles

3:26:58

3

Lauri Koski

Visillatalot-Continental

3:26:58
 

M-ELITE 136 KM

1

Petri K. Leppänen

Visillatalot-Continental

3:24:28

2

Mikko Kejo

Kruunukatto-Rush Racing

3:24:28

3

Jussi Nummikko

LaPy

3:24:28

4

Olli Koski

Visillatalot-Continental

3:24:28

5

Lauri Seppä

TuUL

3:24:28

6

Henri Järvinen

Visillatalot-Continental

3:25:39

8

Joonas Hokka

Visillatalot-Continental

3:26:54

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti