keskiviikko 8. toukokuuta 2013

20. Satakunnan ajot, Ulvila 4.-5.5.2013

Koiviston Iskun järjestämä keväinen etappikilpailu on varmistanut paikan Suomen keväälle painottuneessa kilpailukalenterissa. Kilpailu koostuu lauantaina ajettavasta 1,7km prologista, 91 kilometrin maantiestä sekä sunnuntain 125 kilometrin maantiekilpailusta.

Prologi 1,7km

Lauantai aloitettiin lyhyellä prologilla. Alle kaksi kilometriä pellon reunaa vastatuuleen tarkoittaa epämukavuusalueelle siirtymistä, mutta vain hetketksi. Maali on saatu vielä pienen töppäreen päälle, jotta kenellekään ei jää vaikutelmaa, että pyöritys olisi ollut samettisen herkkää.

Nopeimmin reitin selvitti Länkenin Samuel Pökälä. Teamin nopein oli järvinen sijoittuen neljänneksi 5,5 sekuntia Pökälää hitaammin. Teamin toiseksi parhaiten kiskaisi Koski n. 11 sekuntia voittajaa hitaammin. Plogin kärkikymmeniköllä oli eroa noin kymmenen sekuntia. Kaikki oli siis vielä auki, sillä kahdelta seuraavalta maantie-etapilta oli jaossa kärkikolmikolle hyvityksiä 10, 6 ja 4s. Lauantain maantie-etapilla oli vielä kaksi välikiriä, joista oli mahdollista napsia 3, 2, 1 sekuntia. Jokainen sekunti saattoi siis tulla tarpeelliseksi jos havitteli kipuamista kokonaiskilpailun korkeimmalle jakkaralle.

1. Etappi 91km

Kolme tuntia prologin jälkeen oli luvassa maantie. Ilma oli viileä, mutta auringon pilkistäessä lähtökarsinaan viimeiset tuuliliivit heiteltiin huoltajille. Kuusi noin 15 kilometrin kierrosta, joista toisella ja neljännellä oli jaossa kolmelle parhaalle mahdollisesti ratkaisevia hyvityssekunteja.

Kilpailun edetetessä voitosta näytti taistelevan tosissaan kolme joukkuetta. Twd-Länken, Velocitor ja me, Visillatalot - Continental. Matkalla pidettiin hyvää vauhtia. Prologin jälkeen johdossa olevan Twd:n pökälä oli merkattu mies Velocitorin ja meidän riveissä. Järvinen ja Nurmi tiedettiin vahvoiksi kirimiehiksi, eikä Pökälää saanut päästää silmistään.

Toisella kierroksella ensimmäiseen välikiriin tultaessa pääjoukon edellä oli pieni porukka, joka ajettiin kiinni kiriin tultaessa. Kouvolan pyöräilijöiden Tero Pusa onnistui kuitenkin pitämään kaulan napaten 3 hyvityssekuntia kannoilla tulleiden Nurmen ja Järvisen edestä. Peloton venyikin todella pitkäksi kärjen taistellessa sekunneista maalimäessä. Porukka oli kasassa tultaessa toiseen välikiriin. Peltoaukealle puhaltava tuuli laittoi joukkueet töihin tuodakseen kirimiehet hyvissä asemissa 90 asteen mutkan jälkeen taittuvaan maalimäkeen. Kamppailu tapahtui kahden miehen välillä. Nurmelle kolme, Järviselle kaksi sekuntia.

Viimeinen kierros tuupattiin noin 44km/h. Velocitor jauhoi tuulista pellon laitaa kiriä Nurmelle ja Visillatalot - Continental Järviselle. Nurmi veti pidemmän korren. Teamin Koski selvisi kärkikolmikkoon. Viimeiselle etapille lähdetiin Järvisen ollessa Nurmea 0,2 sekuntia perässä ja Koski kokonaiskilpailun seitsemäntenä.

Kuva. Sininen Bussi

2. Etappi 125km

Sunnuntain koittaessa keli oli masentava. Vesisade ja viisi astetta lämpöä. Ei siis ollenkaan keväinen, lähempänä loppusyksyä. Uskottelimme toisillemme, että ei sitä lähtölaukauksen jälkeen enää mieti. Sormien muuntautuessa tunnottomiksi tiedostimme ilman koleahkoksi. Allekirjoittanutta kovemmat jätkät riisuivat puntit ja öljysivät sääret. 25 kilometrin lenkki kierretään viisi kertaa ja maalin tultaisiin vauhdikkaasti osittain alamäkeä.

Matka alkoi taittua lauantain kilpailua hitaammin. Eräät kuskit päättivät, että sunnuntaita voi viettää mukavamminkin ja heittivät hanskat tiskiin kylmyyden takia. Edellispäivän kyttäily ja varmistelu jatkui, sillä ajettiinhan voitosta. Mikäli porukka tulisi pysymään kasassa, olisi kiri lauantain tapaan todennäköisesti kahden miehen kamppailu. Teamin Mäkelän karatessa kolmannella kierroksella Lahden pyöräilijöiden Jussi Nummikon kanssa karkuun, muu teami sai ”makoilla patjoilla ja syödä mokkapaloja”. Kaksikko tekikin kovasti töitä eron ollessa välillä jopa 1,5 minuuttia. Kaksikko ajettiin kiinni lähdettäessä viimeiselle kierrokselle.

Viimeisellä viidennellä kierroksella yritettiin karkuun ja siinä osittain onnistuttiinkin. Kierroksen puolivälissä vajaan kymmenen hengen porukkaan selvisi meiltä kolme miestä. Leppänen, Koski ja Järvinen. Myös tutut nimet Nurmi ja Pökälä olivat tottakai mukana. Homma näyttikin meidän kannalta liian hyvältä ja noin kymppi ennen maalia Rissanen jyhki porukan kiinni. Rauha oli siis taas pelotonissa. Ennen kiriä iskettiin vielä Twd:n toimesta.  Lähestyttäessä kiriä Järvisen apuna oli enää Leppänen pitämässä pääjoukon vauhtia yllä. Myös Nurmen apujoukot olivat käyneet vähiin ja herra istui Järvisen takapyörässä. Nurmen avatessa kirin allekirjoittanut reagoi välittömästi. Sain hyvin vauhdin päälle, mutta Nurmi vei jälleen kuin kuoriämpäriä. No ei nyt ihan. Eturenkaiden väliin jäi eroa harmittavasti vain senttejä.

Kuva. Sininen Bussi
Kuva. Jari Birling
Hienot kilpailut, vaikka kokonaiskilpailun voitto jäikin harmittavan lähelle. Onnittelut vastustajille!

Tulokset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti