Prologi
1,7km
Lauantai
aloitettiin lyhyellä prologilla. Alle kaksi kilometriä pellon reunaa vastatuuleen
tarkoittaa epämukavuusalueelle siirtymistä, mutta vain hetketksi. Maali on
saatu vielä pienen töppäreen päälle, jotta kenellekään ei jää vaikutelmaa, että
pyöritys olisi ollut samettisen herkkää.
Nopeimmin
reitin selvitti Länkenin Samuel Pökälä. Teamin nopein oli järvinen sijoittuen
neljänneksi 5,5 sekuntia Pökälää hitaammin. Teamin toiseksi parhaiten kiskaisi
Koski n. 11 sekuntia voittajaa hitaammin. Plogin kärkikymmeniköllä oli eroa
noin kymmenen sekuntia. Kaikki oli siis vielä auki, sillä kahdelta seuraavalta
maantie-etapilta oli jaossa kärkikolmikolle hyvityksiä 10, 6 ja 4s. Lauantain
maantie-etapilla oli vielä kaksi välikiriä, joista oli mahdollista napsia 3, 2,
1 sekuntia. Jokainen sekunti saattoi siis tulla tarpeelliseksi jos havitteli
kipuamista kokonaiskilpailun korkeimmalle jakkaralle.
1. Etappi
91km
Kolme tuntia
prologin jälkeen oli luvassa maantie. Ilma oli viileä, mutta auringon pilkistäessä
lähtökarsinaan viimeiset tuuliliivit heiteltiin huoltajille. Kuusi noin 15
kilometrin kierrosta, joista toisella ja neljännellä oli jaossa kolmelle
parhaalle mahdollisesti ratkaisevia hyvityssekunteja.
Kilpailun
edetetessä voitosta näytti taistelevan tosissaan kolme joukkuetta. Twd-Länken,
Velocitor ja me, Visillatalot - Continental. Matkalla pidettiin hyvää vauhtia. Prologin
jälkeen johdossa olevan Twd:n pökälä oli merkattu mies Velocitorin ja meidän
riveissä. Järvinen ja Nurmi tiedettiin vahvoiksi kirimiehiksi, eikä Pökälää saanut
päästää silmistään.
Toisella
kierroksella ensimmäiseen välikiriin tultaessa pääjoukon edellä oli pieni porukka,
joka ajettiin kiinni kiriin tultaessa. Kouvolan pyöräilijöiden Tero Pusa
onnistui kuitenkin pitämään kaulan napaten 3 hyvityssekuntia kannoilla
tulleiden Nurmen ja Järvisen edestä. Peloton venyikin todella pitkäksi kärjen
taistellessa sekunneista maalimäessä. Porukka oli
kasassa tultaessa toiseen välikiriin. Peltoaukealle puhaltava tuuli laittoi
joukkueet töihin tuodakseen kirimiehet hyvissä asemissa 90 asteen mutkan
jälkeen taittuvaan maalimäkeen. Kamppailu tapahtui kahden miehen välillä. Nurmelle kolme, Järviselle kaksi sekuntia.
Viimeinen
kierros tuupattiin noin 44km/h. Velocitor jauhoi tuulista pellon laitaa kiriä
Nurmelle ja Visillatalot - Continental Järviselle. Nurmi veti pidemmän korren.
Teamin Koski selvisi kärkikolmikkoon. Viimeiselle etapille
lähdetiin Järvisen ollessa Nurmea 0,2 sekuntia perässä ja Koski
kokonaiskilpailun seitsemäntenä.
2. Etappi
125km
Sunnuntain
koittaessa keli oli masentava. Vesisade ja viisi astetta lämpöä. Ei siis ollenkaan
keväinen, lähempänä loppusyksyä. Uskottelimme toisillemme, että ei sitä
lähtölaukauksen jälkeen enää mieti. Sormien muuntautuessa tunnottomiksi tiedostimme
ilman koleahkoksi. Allekirjoittanutta kovemmat jätkät riisuivat puntit ja
öljysivät sääret. 25 kilometrin lenkki kierretään viisi kertaa ja maalin
tultaisiin vauhdikkaasti osittain alamäkeä.
Matka alkoi
taittua lauantain kilpailua hitaammin. Eräät kuskit päättivät, että sunnuntaita
voi viettää mukavamminkin ja heittivät hanskat tiskiin kylmyyden takia. Edellispäivän
kyttäily ja varmistelu jatkui, sillä ajettiinhan voitosta. Mikäli porukka
tulisi pysymään kasassa, olisi kiri lauantain tapaan todennäköisesti kahden
miehen kamppailu. Teamin Mäkelän karatessa kolmannella kierroksella Lahden
pyöräilijöiden Jussi Nummikon kanssa karkuun, muu teami sai ”makoilla patjoilla
ja syödä mokkapaloja”. Kaksikko tekikin kovasti töitä eron ollessa välillä jopa
1,5 minuuttia. Kaksikko ajettiin kiinni lähdettäessä viimeiselle kierrokselle.
Viimeisellä
viidennellä kierroksella yritettiin karkuun ja siinä osittain onnistuttiinkin.
Kierroksen puolivälissä vajaan kymmenen hengen porukkaan selvisi meiltä kolme
miestä. Leppänen, Koski ja Järvinen. Myös tutut nimet Nurmi ja Pökälä olivat
tottakai mukana. Homma näyttikin meidän kannalta liian hyvältä ja noin kymppi
ennen maalia Rissanen jyhki porukan kiinni. Rauha oli siis taas pelotonissa. Ennen
kiriä iskettiin vielä Twd:n toimesta. Lähestyttäessä kiriä Järvisen apuna oli enää
Leppänen pitämässä pääjoukon vauhtia yllä. Myös Nurmen apujoukot olivat käyneet
vähiin ja herra istui Järvisen takapyörässä. Nurmen avatessa kirin
allekirjoittanut reagoi välittömästi. Sain hyvin vauhdin päälle, mutta Nurmi
vei jälleen kuin kuoriämpäriä. No ei nyt ihan. Eturenkaiden väliin jäi eroa
harmittavasti vain senttejä.
![]() |
Kuva. Sininen Bussi |
Hienot
kilpailut, vaikka kokonaiskilpailun voitto jäikin harmittavan lähelle.
Onnittelut vastustajille!
Tulokset
Tulokset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti