Allekirjoittanut oli ajanut la korttelikisan kerran aikaisemmin,
viime vuonna, josta reitti oli hiukan muuttunut. Nykyinen, n. 900 m mittainen
reitti piti sisällään nopeasti ajettavia ”ysikymmpisiä” ja maalisuoralle käännyttäessä
neulansilmän joka oli radan teknisin osuus, jolloin vauhti hidastui selkeästi.
Neulansilmästä kiihdyttäen aukeni n. 200 m loivaan ylämäkeen maalisuora.
Varmasti jokainen kuski tiedosti, jo lähtöviivalla että keulille tuohon vikaan
kurviin tultaessa pitää itsensä tuupata jos meinaa Tampereen Yrityksen
palkintorahoja päästä pokkaamaan.
Kisan lähtö oli klo
16 ja ilmat piteli, vaikka sateen uhkaa olikin ilmassa. Team Visillatalot –
Continental oli vahvasti edustettuna. Meillä mukana Elitessä Leppänen, Koski,
Järvinen, Hokka, Lehtimäki, Onnela ja Mäkelän Jouko, lisäksi Kosken Lauri oli edustettuna
M-18 sarjassa. Kisapalaverissa ennen starttia pyrittiin lähteä ajamaan kisaa
siten, että irti yritetään ja mieluiten aina kahdella miehellä siellä olisi
hyvä olla, sillä miesylivoima meikäläisillä oli muihin porukoihin nähden.
Toisille myös muistuteltiin, että aktiivista ajoa ja pidetään vauhtia yllä.
Kisalähti heti paukusta vauhdikkaasti liikkeelle Lehtimäen
Tonin ansiosta, joka sai porukan venymään äärimmilleen. Porukka venyi venymistään
ja ensimmäisten kierrosten aikana oli katoa käynyt. Pääjoukko pysyi kuitenkin
pakassa ja vuoron perään kuskeja irtosi, joka piti vauhtia varsin kovana
ensimmäisen puolen tunnin aikana. Irti näytti olevan vaikea päästä. Kisan
puolivälissä, 30 minuutin kohdalla kellotettiin välikiriä ja siinä Mansnerin
Kim näytti kyntensä. Itse en kyllä niitä nähnyt, vaan tarkkailin tilannetta
taaempaa.
Välikirin jälkeen vauhti hiukan rauhoittui, ja matkan teko
oli paikon aggressiivista kiihdyttelyä
ja välien ajamista kiinni. Irti ei näyttänyt edelleenkään kukaan pääsevän,
sillä se olisi ilmaisesti vaatinut hiukan teknisemmän radan pitäen sisällään
enemmän putkelta kiihdyttelyä.
60 minuuttia oli ajettu ja viimeiselle 5 kierroksille lähdettiin -pakassa. Katoa oli
käynyt ja kisassa mukana oli noin puolet lähteneistä. Pökälä nostatti kovasti vauhtia
ja sai mukaansa Hietalaa, Leppästä ja Kosken, kun 4 kierrosta oli matkaa
maaliin. Väliä tuli Pökälän toimesta selkeän välin verran, mutta pääjoukkoa
kiinnosti ajaa ja tulimme kiinni parin kierroksen jälkeen. Vauhtia oli loppuun
saakka eikä liiemmin tarvinnut kyttäillä vaan viimeisellä kahdella kierroksella
haettiin jo selkeästi omaa paikkaa. Itse sain pidettyä hyvin paikkaani Leppäsen
ansiosta, jolle vinkkasin takapyörältä, että täällä tullaan. Kuitenkin Nurmi
taitavasti nyppäsi ennen tuota viimeistä neulansilmää päästen siihen Hietalan
kanssa ennen meikäläistä. Kurvista avasin sen mitä ehti, mutta sijoitukset
pysyivät. Nurmi 1. Hietala 2. ja Koski 3.
Moni muukin kuski varmasti totesi, että jalkaa olisi ollut
lopussa, mutta oma sijainti oli sen verran takana tai muuten väärin
sijoittuneena ettei ollut enää aikaa ja matkaa. Yleisesti mainittakoon, että kisa
oli vauhdikas, eikä siitä varmasti kukaan helpolla päässyt. Tilanteet
vaihtuivat välillä kovan vauhdin johdosta kierros kierrokselta. Pyöräily lajina
osoitti taas monipuolisuutensa.
OK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti