maanantai 17. maaliskuuta 2014

Belgian kisaraporttia 2/2

Onnistunut viikko Belgiassa takana!

Ohjelmassani oli kisata vielä ke 12.3 ja la 15.3 ajettavat Kermikset. Molemmat kisat sijatsivat lähellä Roubauxia, jonne ajomatkaa oli kämpiltä sellaset parisen tuntia.

Alkuviikon palauttavina päivinä oli vain pitää tuntumaa pyörän päällä kevyillä lenkillä ja palautua hyvin edellisen viikonlopun tiukasta rypistyksestä, mikä kieltämättä laittoi kropan koville. Keskiviikon kisaan lähdettäessä jalat tuntuivat kuitenkin yhteistyökykyisiltä ja koin olevani palautunut ja ottamaan  uuden rypistyksen vastaan.

Keskiviikon kisa ajetiin Saint-Luger nimisessä kylässä ja sen ympärillä. Matkaa kertyi 13 x 9,3 km.  Säät olivat taas loistavat. Lämpöä 20 C, mutta reipasta tuulta oli myös kehissä. Reitti oli hyväpintainen ja teknisesti helppo. Kisareitin pitkille suorille puhalsi niin vastainen kuin myötäinen tuuli. Sivutuuli osui pahasti vain reitin lyhyemmille -1 km pätkille. Kisassa mukana 150 kuskia ja kovempia amatööritalleja piti huolen vauhdinpidosta.

Kisan ensimmäset 90 min oli karua touhua, jonka jälkeen hatka oli syntynyt ja meno sittemmin tasoittui. Kärkeen oli syntynyt isompi n. 20 ajajan joukko. Oletin sen menevän loppuun saakka. Ilmeisesti vetotyöt eivät keulaporukassa olleet kuitenkaan menneet tasan ja tämä porukka tuli 3 kierrosta ennen maalia selkä edellä vastaan. Kovemmat tallit alkoivat järjesteytyä loppukiriin. Kisassa oli mukana vielä reilu 100 kuskia joten aika iso osa porukasta oli jättänyt kesken 150 lähtijästä. Osaksi myös sen vuoksi, että kisan alkuvaiheilla syntynyt kasa pilkkoi ison osan porukasta pois. Onneksi itse pystyin ajamaan pääjoukon paremmella puolella ja siten välttymään isommalta heilumiselta. Loppukiriin tultaessa sain pidettyä itseni kohtuu asetelmilla, mutta itse kiriin ja keulille siirtymiseen ei ollut mitään asiaa. Kokonaisuudessaan hyvä ja tasapaksu suoritus, jossa erityisesti parasta oli saada taas vauhdikkaita ja ehjiä kisakilsoja alle. Keskari 44 km/h, vaikka matka oli osittain pelkkää jarruttelut ja kiihdyttelyä. Loppuun hyvät verrat päälle.

Tyylikäs ilta-aurinko lämmitti kylän toria,  jossa kaljateltan takaa nousi hyväntuoksuinen käriste.  Matkaevääksi tuhdit hampurilaiset, ilman majoneesia kylläkin. Hyvä reissu taas!

Sivutuulesta, reitin lyhyemmältä suoralta.

Kylän läpi.
Loppukiristä - koko porukka pakassa maaliin.

Keskiviikon kisan jälkeen oli taas pari kevyttä päivää, jolloin kävin pyörittelemässä reilun tunnin molempina päivinä. Torstai varsinkin oli aika horroripäivä kovan kolotuksen ja arkojen keuhkojen suhteen. Kovat kisat olivat saaneet ankarista kiihdyttelyistä selän juntturaan. Keuhkot tuntuivat hyvin tukkoisilta ja limaa erittyi reilusti. Kevyet treenit pyörän päällä sai kuitenkin olon hiukan piristymään ja aineenvaihdunna hyvin liikkeelle. Jalat sain jo perjantaiksi hyvän tuntuisiksi. Suosin reilusti kylmähoitoa. Kuitenkin keuhkot aristivat vielä perjantainakin ja reilu limaneristys teki olon tukkoiseksi.

Täydessä vireessä ei siis enään lauantain kisaan lähdetty ja aluksi epäröinkin starttaamistani. Kannaattaako tässä vaiheessa kautta ottaa liikaa riskejä ja yrittää ajaa kaikki kisat? Vaikka treenimielessä Belgiassa oltiinkin niin silti startit ovat sen verran kovia, ettei liikaa kannata yrittää.
Otin kuitenkin lauantain kisa-aamuna GSM-yhteyden teamin koutsiin ja mentoriin Petri K. Leppäseen. Mies antoi ohjeet: "Menet ja vedät reilusti vaatetta päälle ja ajat kisan. Kisastartteja tarvitaan ja kisarutiinien kautta se suorituskyky sitten nousee. Ei se kisaaminen kipeeksi tee." Tämä on kokonaisuutta ajatellen varmasti se tärkein pointti. Ei pelkillä kovilla treeneillä saada konetta viritettyä, vaan siihen tarvitaan paljon kisarutiinia ja sitä kautta se  kokemus ja vauhti alkaa tarttua.
Lauantain kisaan lähdin siis tekeämään vielä hyvän ja ehjän suorituksen. Lisäksi huomiona -Valioravinnon Carmolis-tipat tekivät taas ihmeitä. Ilmakin alkoi kulkea jo keuhkoputkissa paremmin.

15.3 ajettu kisa Bissigemissä alkoi pitkällä viivästyksellä. Reitille oli jostain syystä kaatunut öljyä ja sitä järjestäjät paikallisen VPK-poikien kanssa olivat siistimässä pois. Porukassa oli selkeästi turhautumisen merkkejä - kova latautuminen starttiin ja sitten moneen kertaan viivästetty lähtö vei monilta motivaatiota kun juttuja vierestä seurailin. Lisäksi kun keli oli ankean harmaa, kolea ( 10 asteen kolea ilma tuntui karulta huippulämpimien edellispäivien takia) ja tuulinen. Itse lämmittelin kisapaikan vieressä olevan torin vieressä pystytetyn grillin äärellä. Pitkässä odottelussa alkoi paikallinen lammasmakkara kiinnostaa - majoneesiakin oli tarjolla.

Sellaset 150 kuskia asettui lopulta reilun tunnin viivästelyn jälkeen viivalle. Aikalailla samaa porukkaa kuin keskiviikon kisassa. Reittinä 14 x 6,3 km, jota oli lyhennetty 4 kierroksella viivästyksen takia. Kisa reitti oli helpohko. Mutkat siistejä ja pinta hyvä. Kaupunkikierroksen lisäksi tuupattiin pitempi siivu, n. 2.5 km kovaan myötätuuleen kaupungin laitamaa. Ennen myötätuulta ja tätä pitkää siivua ajettiin kuitenkin useampi hidas mutka joka  sai porukan venymään pitkällä suoralla. Jos joutui viimeisten joukossa lähtemään pitkään myötispätkään, niin ei sitä kyllä toista kertaa olisi helpolla päässyt, sillä perältä joutui ajamaan sen 55-60 km/h koko pätkän että porukka alkoi tulla kasaan. Itsellä tuo alku meni liian perällä ja se tuntui nimenomaan tällä vauhdikkaalla myötätuuliosuudella. Tälle vauhdikkaalle suoralle ne raadotkin jäivät. Keskeyttäneitä kisassa oli sellaset 25 %.

1 h ajon jälkeen oma paikka alkoi kuitenkin paremmin löytyä pääjoukon paremmalta puolelta ja siellä ajaminen oli selkeästi helpompaa. Alun jumituksen lisäksi oma kone kiersi paremmin ja ajo tuntui myös paremmalta loppua kohti.

Kisan voitto ratkesi muutamaa kierrosta ennen loppu kahden Omega-Pharma-QuickStep farmitallin karujen kuskien irtiottoon. Erittäin vahvan oloista porukkaa jotka pystyivät raastaa loppuun saakka. Niitä kyllä muutama talli ajoi ihan tosissaan kiinni tuloksetta. Tuttuun ja turvalliseen tapaan rullailin pääjoukon keskellä maaliin.


Loppuyhteenvetona viikosta:
- erittäin onnistunut kelien suhteen -> ne olis voinut ollat koko viikon sen vettä ja plus 5
- hyviä ja vauhdikkaita kisoja joissa pääsi hyvin ajamaan mukana - urheilullisesti ja  kehityksen kannalta tärkeä viikko
- kisoissa tekeminen ei mitään selviytymistä ja roikkumista vaan oikeaa ajamista ja siitä myös nautittiin
- tästä positiivisin mielin eteenpäin ja huhtikuussa sitten uusi samanlainen reissu suunnitelmisssa - ohjelmassa jo hakea sijoitusta ja ajaa vielä kovempia kisoja esim. Ardenne Challenge suunnitelmissa!

Päätän raporttini Belgian kisaviikosta tähän.

Olli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti