tiistai 11. maaliskuuta 2014

Kisaviikko Belgiassa - väliraportti

Terveiset Belgiasta!

Maaliskuu on jo kevään ja kesän koviin kisoihin valmistautumista. Mikä olisi parempi tapa hakea vauhtia ja kovuutta jalkoihin kuin ajaa heti alkukeväästä kovia kisoja ja sitä kautta hakea suorituskykyä ylöspäin.
Minulla oli mahdollisuus lähteä lyhyelle, mutta sitäkin intensiivisemmälle kermesse-kisaviikolle Belgiaan. Saavuin pe 8.3 iltapäivällä Brysselilin ja lentokentältä autolla kämpille Geetbestiin. Kiitos Heistmanin Villelle alkujärjestelyistä.

Olin valmistautunut ajavani heti matkustuspäivän jälkeisenä la ja su kisat. Lisäksi ajaisin vielä ke 12.3 ja la 15.3 kisat ennen kuin lennän takaisin Suomeen 16.3.
Eilen ja tänään ti 11.3 palautellessani kisoista kevyillä lenkeillä ja antasessa elimistön asetettua normi-taajuuksille jaan mielelläni fiiliksiä täältä Belgian keväästä, mikä on poikkeuksellisen lämmin ja aurinkoinen.

Lauantain kisa Molenbeek-Wersbeek oli mäkinen 16 x 7 km kyläkisa, kuin Kermesse kisat tunnetusti täälläpäin ovat. Viivalla oli vain reilu 100 kuskia. Reitti piti sisällään yhden terävämmän nousun ( 600 m, 4-5%) ja sitä seuranneen, karun, reilun 2 km sivariosuuden. Nämä kaksi ratkaisupätkää kisareitillä piti intensiteetin kovana, sekä tuulen osuessa aina ikävästi reitille ei kisan aikana päässyt juurikaan palautumaan. Tämä lauantain kisa oli aikamoinen shokki kropalle vaikka hyvin pystyin hetkittäin ajamaankin. Kierroksella 12/16 heitin homman kuitenkin sikseen -porukan ollessa mennyt jo useampaan palaseen. Ei se ajaminen enää niin helpolta tuntunut. Päivän kipuraja oli siinä! Ajoa 2 h ja jalan sai paremmin kuin hyvin tyhjäksi. Pientä verraa päälle ja ajatukset jo huomisessa sunnuntain kisassa.

Sunnuntaina 9.3 ajettu Neerlinter-Heide, 15 x 8 km oli lauantain tapaan mäkinen ja tuulinen kyläkisa. Reilu 120 kuskia lähtöviivalla. Reitille osunut vastatuuli rauhoitti menoa siten että kisaa ajettiin tasaisemmin. Reitillä olleet 4 terävämpää mutkaa aiheutti tietysti haitarin venymistä ja paljon kiihdettelyä. Tämän vuoksi pyrin ajamaan kisassa mahdollisimman keulilla koko ajan. Näistä reitin teknisemmistä osuuksista huolimatta kisavauhti pysyi melko tasaisena. Ajo porukassa oli siistiä ja omaa paikkaa oli helpompi pitää ja suojata. Reitin mäessä ( 1100 m, 4 %) yritettiin aina. Hatkoja syntyi ja niissä itsekin olin pariin otteeseen mukana. Voimakas vastatuuli ja mäkeä seurannut laskuvoittoinen osuus toi nämä irtiottoyritykset nopeasti takaisin. Monelle kävi selkeäksi, että irti on tällä reitillä vaikea päästä, tai varsinkin että nämä irtiotot pitäisivät loppuun saakka. Muutamaa kierrosta ennen loppua vauhti taas alkoi kasvaa ja yrityksiä sateli enemmän. Toiseksi viimeisellä kierroksella iskettiin todella vauhdilla mäkeen ja irtauduimme 5 hengen porukalla saamalla tuntuvaa eroa pääjoukkoon. Viimeiselle kierrokselle lähtiessä pääjoukko oli jo ihan kannassa ja siitä toisesta aallosta karkasi pieni porukka, johon ei itsellä ollut mitään saumaa enää. Isot pojat poistuivat ja jakoivat kärkisijat. Pääjoukko tuli lopun vauhdikkaasti ja lopussa tultiin tämän kärkiporukan kantaan saaden saman loppuajan. Keskari 43+ km/h. Itse rullasin pääjoun keskellä maaliin ottamatta turhia riskejä. Tänne reissulle lähtiessäni taisi joku sanoa, että se solisluu tähän aikaan vuodesta voi sitten enemmänkin valmistautumista kesän koitoksiin rauhoittaa! Tämän pyrin pitämään loppuviikollakin mielessäni.


Kuva 1: Iskuherkkä mäki sunnuntain kisasta. Itse vaanimassa kuvan vasemmassa laidassa.



Kuva 2: Sama mäki. Hiipivä yritys oikealta.

Meininki muuten:
Porukka on nälkäistä ja se näkyy. Sijoituksistakin kiritään todenteolla. Tämä aiheuttaa aikalailla heilumista ja hermostunutta ajoa lopussa. Sen seurauksena oli maalisuoralla pari kasaakin. Ne pääsin hyvin väistelemään ja maalin tultuani näpyttelemään tuumaa pienemmällä. Ei se sieltä 11-piikkiseltä niin monta kertaa päässyt huilimaan.

Kuva 3: Loppukiristä.






Huomenna keskiviikkona jatketaan kisaamista Dottigniessä, Wallonian puolella lähellä Roubauxia ja sunnuntain kisa Bissegemissä samalla suunnalla. Menen taas nauttimaan ajamisesta ja suodatattamaan maitohappoja.



OK


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti