Terveiset Belgiasta!
Maaliskuu on jo kevään ja kesän
koviin kisoihin valmistautumista. Mikä olisi parempi tapa hakea
vauhtia ja kovuutta jalkoihin kuin ajaa heti alkukeväästä kovia
kisoja ja sitä kautta hakea suorituskykyä ylöspäin.
Minulla oli mahdollisuus lähteä
lyhyelle, mutta sitäkin intensiivisemmälle kermesse-kisaviikolle
Belgiaan. Saavuin pe 8.3 iltapäivällä Brysselilin ja lentokentältä
autolla kämpille Geetbestiin. Kiitos Heistmanin Villelle
alkujärjestelyistä.
Olin valmistautunut ajavani heti
matkustuspäivän jälkeisenä la ja su kisat. Lisäksi ajaisin vielä
ke 12.3 ja la 15.3 kisat ennen kuin lennän takaisin Suomeen 16.3.
Eilen ja tänään ti 11.3
palautellessani kisoista kevyillä lenkeillä ja antasessa elimistön
asetettua normi-taajuuksille jaan mielelläni fiiliksiä täältä
Belgian keväästä, mikä on poikkeuksellisen lämmin ja
aurinkoinen.
Lauantain kisa Molenbeek-Wersbeek oli
mäkinen 16 x 7 km kyläkisa, kuin Kermesse kisat tunnetusti
täälläpäin ovat. Viivalla oli vain reilu 100 kuskia. Reitti piti
sisällään yhden terävämmän nousun ( 600 m, 4-5%) ja sitä
seuranneen, karun, reilun 2 km sivariosuuden. Nämä kaksi
ratkaisupätkää kisareitillä piti intensiteetin kovana, sekä
tuulen osuessa aina ikävästi reitille ei kisan aikana päässyt
juurikaan palautumaan. Tämä lauantain kisa oli aikamoinen shokki
kropalle vaikka hyvin pystyin hetkittäin ajamaankin. Kierroksella
12/16 heitin homman kuitenkin sikseen -porukan ollessa mennyt jo
useampaan palaseen. Ei se ajaminen enää niin helpolta tuntunut. Päivän kipuraja oli siinä! Ajoa 2 h ja jalan sai paremmin kuin hyvin
tyhjäksi. Pientä verraa päälle ja ajatukset jo huomisessa
sunnuntain kisassa.
Sunnuntaina 9.3 ajettu
Neerlinter-Heide, 15 x 8 km oli lauantain tapaan mäkinen ja tuulinen
kyläkisa. Reilu 120 kuskia lähtöviivalla. Reitille osunut vastatuuli rauhoitti menoa siten että
kisaa ajettiin tasaisemmin. Reitillä olleet 4 terävämpää mutkaa
aiheutti tietysti haitarin venymistä ja paljon kiihdettelyä. Tämän
vuoksi pyrin ajamaan kisassa mahdollisimman keulilla koko ajan.
Näistä reitin teknisemmistä osuuksista huolimatta kisavauhti pysyi
melko tasaisena. Ajo porukassa oli siistiä ja omaa paikkaa oli
helpompi pitää ja suojata. Reitin mäessä ( 1100 m, 4 %)
yritettiin aina. Hatkoja syntyi ja niissä itsekin olin pariin
otteeseen mukana. Voimakas vastatuuli ja mäkeä seurannut
laskuvoittoinen osuus toi nämä irtiottoyritykset nopeasti takaisin.
Monelle kävi selkeäksi, että irti on tällä reitillä vaikea
päästä, tai varsinkin että nämä irtiotot pitäisivät loppuun
saakka. Muutamaa kierrosta ennen loppua vauhti taas alkoi kasvaa ja
yrityksiä sateli enemmän. Toiseksi viimeisellä kierroksella
iskettiin todella vauhdilla mäkeen ja irtauduimme 5 hengen porukalla
saamalla tuntuvaa eroa pääjoukkoon. Viimeiselle kierrokselle
lähtiessä pääjoukko oli jo ihan kannassa ja siitä toisesta
aallosta karkasi pieni porukka, johon ei itsellä ollut mitään
saumaa enää. Isot pojat poistuivat ja jakoivat kärkisijat.
Pääjoukko tuli lopun vauhdikkaasti ja lopussa tultiin tämän
kärkiporukan kantaan saaden saman loppuajan. Keskari 43+ km/h. Itse
rullasin pääjoun keskellä maaliin ottamatta turhia riskejä. Tänne
reissulle lähtiessäni taisi joku sanoa, että se solisluu tähän
aikaan vuodesta voi sitten enemmänkin valmistautumista kesän
koitoksiin rauhoittaa! Tämän pyrin pitämään loppuviikollakin
mielessäni.
Kuva 1: Iskuherkkä
mäki sunnuntain kisasta. Itse vaanimassa kuvan vasemmassa laidassa.
Kuva 2: Sama mäki. Hiipivä yritys oikealta.
Meininki muuten:
Porukka on nälkäistä ja se näkyy.
Sijoituksistakin kiritään todenteolla. Tämä aiheuttaa aikalailla
heilumista ja hermostunutta ajoa lopussa. Sen seurauksena oli
maalisuoralla pari kasaakin. Ne pääsin hyvin väistelemään ja
maalin tultuani näpyttelemään tuumaa pienemmällä. Ei se sieltä
11-piikkiseltä niin monta kertaa päässyt huilimaan.
Kuva 3: Loppukiristä.
Huomenna keskiviikkona jatketaan
kisaamista Dottigniessä, Wallonian puolella lähellä Roubauxia ja
sunnuntain kisa Bissegemissä samalla suunnalla. Menen taas
nauttimaan ajamisesta ja suodatattamaan maitohappoja.
OK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti